Overname personeel

• christa

wij zijn een klein schoonmaakbedrijf en hebben onze mensen op de payroll staan omdat we nog niet zolang bestaan.

Nu hebben we een bedrijf overgenomen daar was een heel groot schoonmaakbedrijf aan de gang geweest.

Dit bedrijf kan de dames geen ander werk aanbieden dus nu wordt er verwacht dat wij ze overnemen.

Ze hadden er een behoorlijke vieze boel van gemaakt dus buiten het feit dat ik geen werk voor deze dames heb omdat mijn eigen dames daar al zijn ingedeeld willen

zowel wij als de opdrachtgever deze dames niet meer zien.

Ze stalen uren en het was er ronduit vies nu zeggen die dames dat wij verplicht zijn om ze een contract aan te bieden dat kunnen we niet want we hebben en geen werk voor hen en wij hebben niemand in vaste dienst'

Als ik er ergens een potje van maak en eruit geknikkerd wordt dan is het einde contract.

Ik neem een nieuw project aan en geen project met personeel het is toch geen fusie.

We hebben gehoord dat het schoonmaakbedrijf dat de klant had binnen 7 dagen na beeindiging van het contract contact met ons had moeten opnemen en daarin de dames en hun gegevens aan ons had moeten doorspelen.

Het is nu anderhalve maand geleden dat er is opgezegd en we hebben van hen niets vernomen.

Wat zijn onze rechten?

Wie kan ons adviseren.

christa

• jan kampherbeek

Je zult je als bedrijf aan de CAO moeten houden. Kijk eens op www.ras.nl.

Het was dus verstandig geweest om voordat je een offerte uit brengt je te informeren wat de consequenties zijn van het gegund krijgen van de opdracht op jhet gebied van wet enc regelgeving. De betrokken dames moeten een contract aangeboden krijgen. Heb je geen werk of voldoen de medewerkers niet dan kan je ontslag aanvragen. Het niet hebben van werk lijkt me niet echt aan te tonen.

Het werken via payroll betekend n.l. niet dat het werk er niet is. Het niet functioneren kan je als nieuwe werkgever ook niet bewijzen.

Het lijkt mij dat er weinig anders op zit dan of de opdracht terug geven of goede afspraken maken met de betrokken dames. In de praktijk blijkt n.l regelmatig dat het onvoldoende functioneren niet aan de betrokken medewerkers ligt maar aan de aansturing.

Het pikken van uren is vaak ingegeven door het oude bedrijf. Medewerkers krijgen die uren dan ook niet betaald mar ze worden wel bij de klant gedeclareerd.

Jan Kampherbeek

CNv schoonmaak