werkgever vergoedt geen inenting

• Prikster

Sinds januari werk ik als schoonmaakster bij een woonvorm. De laatste tijd kwam ik nogal eens bloedvlekken tegen

en mijn regiomanager raadde een inenting aan voor hepatitis B. Nu ben ik uitzendkracht, verdiende daar schoon 40 euro per week, en inenten blijkt 40 euro per prik te zijn en er zijn er 3 nodig…

Ze willen niets vergoeden en als ik veel bloed tegenkom moet ik bellen, dan sturen ze een speciaal wel ingeënt team.

Maar ik vind bloedvlekken die redelijk klein zijn en daar willen ze niemand voor laten komen en mijn inentingen willen ze niet betalen. Zijn ze daar niet toe verplicht? Bewoner verwondt zichzelf regelmatig,ik draag wel handschoenen maar die scheuren nogal eens en de huidige regiomanager verwacht dat ik dat beetje bloed opveeg met mijn doekje en dat doekje dan in het sop dompel en er vrolijk (en snel) verder mee poets… lekker fris dus… niet.

En daarbij heb ik soms ook mijn handen openliggen door eczeem…

• Christa

Zie bij het kopje “ aanbieden preventieve vaccinatie” :

preventieve vaccinatie

Ik heb zelf een tijdje op een huisartsenpost gewerkt en alle medewerkers van ons schoonmaakbedrijf zijn wel ingeënt tegen Hepatitis B. Lijkt me ook meer dan normaal wanneer je regelmatig met bloed in aanraking komt.

• Prikster

Dank je voor je antwoord. Ik maak er wel uit op dat de houding van mijn werkgever tegenover mij nou niet bepaald redelijk is. Ik denk dat ik daar voorlopig uitgewerkt ben…

• Jan Kampherbeek

Het schoonmaakbedrijf moet van elke werkplek een risico inventarisatie maken. Als daaruit blijkt dat je regelmatig in contact komt met bloed dan moet de werkgver op basis van de ARBO cao (artikel 18a) zorgen voor inenting tegen hepatitus B. Dat geldt ook voor uitzendkrachten. De werkgever is in dat verband het uitzendbureau. Geef het uitzendbureau dus deze verplichting door.

Jan Kampherbeek

CNV schoonmaak

• Prikster

Dank je voor je antwoord, ik vroeg me al af welke organisatie ik er op kan aanspreken… bij mijn sollicitatie vroeg niemand naar inentingen, ook niet bij het uitzendbureau… inmiddels weet ik dat zo'n inenting aangeraden wordt voor IEDEREEN die in de gezondheidszorg werkt… weer wat geleerd.

• Jan Kampherbeek

Je formele werkgever is het uitzendbureau. Die moet ook de ARBO regels naleven.

Als vakbond spreken we in een dergelijk geval ook het schoonmaakbedrijf aan. Zij sturen het werk aan. Daarnaast spreken we ook opdrachtgever aan. Die moet met zijn onderaannemers regelen dat de ARBO-regels worden nasgeleeft.

Als individu al die partijen aanspreken is lastig.

Ben je lid van een bond meld het dan bij hen.

Jan Kampherbeek

CNV schoonmaak

• Jan Kampherbeek

Je formele werkgever is het uitzendbureau. Die moet ook de ARBO regels naleven.

Als vakbond spreken we in een dergelijk geval ook het schoonmaakbedrijf aan. Zij sturen het werk aan. Daarnaast spreken we ook opdrachtgever aan. Die moet met zijn onderaannemers regelen dat de ARBO-regels worden nasgeleeft.

Als individu al die partijen aanspreken is lastig.

Ben je lid van een bond meldt het dan bij hen.

Jan Kampherbeek

CNV schoonmaak

• Loon

Het verbaast me bijzonder dat er op deze wijze met de gezondheid van de schoonmaakmedewerker wordt omgesprogen.

• jacqueline Woudenberg

Wij maken met regelmaat vervuilde woningen schoon en de medewerkers die dit doen zijn allemaal ingeënt voor hep A en B .

Wij hebben met de medewerkers afgesproken dat ze eerst proberen om het vergoed te krijgen van hun ziektekostenverzekering en indien ze met een bewijs kwamen dat het niet vergoed werd hebben wij de injecties betaald. De meeste medewerkers kregen geheel of gedeeltelijk deze injectie vergoed door de ziektekostenverzekeraar (afhankelijk welke ziektekostenverzekeraar en hoe de medewerker was verzekerd)

Slecht van de werkgever dat hij hier niet voor zorgt, maar je hebt dan nog een optie om te kijken of je het vergoed krijgt via de ziektekostenverzekering en anders op zoek naar een leuke baan met een werkgever die zorgt voor zijn personeel.

• Prikster

Inmiddels heb ik al gereageerd, maar ik raakt het draadje kwijt doordat ik opnieuw moest inloggen…

Ik heb me op eigen kosten laten inenten, en mijn verzekeraar vergoedt niets (niet meer aanvullend verzekerd) dus de volgende stap is de werkgever, maar de meneer van het uitzendbureau zweeg in alle talen toen ik hem erover mailde…

Ik probeer het nog eens, en schakel dan denk ik maar het CNV in… ik vraag me dan wel af hoe welkom ik daarna bij dat bedrijf nog ben…

In ieder geval bedankt voor jullie reacties! Ik snap zelf ook niet hoe ze zo nonchalant met de gezondheid van hun medewerkers kunnen omspringen.