uurtarief

• jada

Het is idd tragische dat de branche zo in het slob is geraakt dat fatsoenlijke ondernemers genoegen moeten nemen met minder omzet om hun principes niet te verliezen. Puur door dit feit verliezen we dus eigenlijk toch. De lachende derde zijn inderdaad de bedrijven die hier compleet maling aan hebben. Dit zijn mi overigens niet alleen de grote maar ook veel zgn snelle starters, gladde jongens die in de branche springen, een hoop schade toebrengen, vervolgens (meestal door faillisement) de branche weer uitspringen.

Maar vlak de opdrachtgevers niet uit, ook zij blijven meegaan door hun kop in het zand te steken en het zgn. volkomen geloofwaardig vinden als een bedrijf voor 16 euro komt schoonmaken, immers de werkster krijgt er maar 10.:S. Ze weten het natuurlijk wel.

Alle goede intiatieven van de laatste maanden (code, keurmerk, etc) hebben we tot iets verbetering geleid maar velen hebben boter op hun hoofd. Ze knikken braaf maar onder tafel sluiten ze al de volgende uitgeknepen deal af. Dan nog de randprofiteurs als adviesbureau's die voor hoge tarieven bedrijven adviseren hoe ze de goedkoopste kunnen kiezen en het drama is nog lang niet ten einde. Voor velen is onze branche een speeltuin, ze praten mee, pretenderen het beste te willen enz enz. Er zijn er echter weinigen die zich een voorstelling kunnen maken hoe moeilijk het is om een kleine schoonmaakondernemer te zijn. Henk complimenten dat je het zolang al volhoudt. Wij zijn 20 jaar actief en het is er niet beter op geworden. Dankzij de crisis is het momenteel helemaal heel veel leveren voor weinig geld.

• Loon

Het verbaast me bijzonder dat er nog steeds dit soort onhalbare uurtarieven worden gebezigd!

Jammer vind ik het ook dat je geen inzage hebt in de gehanteerde uurprestati's.

De enige manier om dit soort escapades in te dammen is ervoor te zorgen dat er juiste aanbestedingen komen waarbij onverantwoorde lagere uurtarieven of extreem hoge prestaties extra (zware) controles uitgevoerd worden met dito sancties bij onvoldoende resultaten.

Jammer dat je zo moet denken, maar ik denk dat dit een van de manieren is om de branche van dit soort inschrijvers te verlossen!

Groet,

Loon