goedenavond, wij komen de laatste tijd van onze collega schoonmaakbedrijven uurtarieven van 17,50 ex.btw voor schoonmaakwerkzaamheden tegen. onze vraag is , is dit wel een redelijk bedrag?
Mvg
NEE, NEE en nog eens NEE!!!!!
Dit zijn tarieven die de cowboys in de markt hanteren en daardoor de branche kaopt maakt. Het is onbegrijpelijk dat deze tarieven nog gehanteerd worden!
Hoewel ZZP'ers wat scherper kunnen schrijven moet je tegenwoordig uitgan van een marktconform uurtarief van ongeveer 23 euro.
De tarieven die jij noemt brengen het volgende met zich mee. Ofwel worden er uren “ gestolen” wat wil zeggen dat er minder uren ingezet worden dan geoffreerd. Ofwel daalt de schoonmaakkwaliteit en wordt voor extra werk de hoofdprijs betaald. Ofwel smal erin, breed eruit.
Ik zou zeggen, wees nou eens met z'n allen realistisch!!
Uurtarief 23 euro
prestaties
Kantoor 300m2/h
restaurant 350m2/h
verkeersruimten (gangen) 650m2/h
verkeersruimten (trappen) 400m2/uur
sanitair 75 m2/h
Dit zijn gemiddeldes en afhankelijk van de ruimtes, open kantoortuinen of geclusterde ruime sanitaire ruimte kun je de prestatie iets verhogen. Bij lagere frequentie verlaag je de prestatie en wanneer je met je gemiddelde prestatie onder 1 uur 15 minuten komt, reken je met een taakgrootte van 1 uur en 15 minuten.
Moeilijke rhoeft het niet te zijn, toch?
Nou, eigenlijk is dit onmogelijk maar helaas te vaak praktijk
om man en paard te noemen. Afgelopen week twee keer een offerte in kunnen zien van ISS waarbij het uurtarief gewoon op E 18,65 staat.
en dit op gewoon regulier kantorenschoonmaak (orde van grote 100 werkuur per week).
Maar het kan nog erger. Wij verliezen over enkele weken een object waarbij de opdrachtgever heeft aangegeven 25% te willen bezuinigen op de schoonmaak en er is een concurrent (een collega kan ik het niet noemen) die hiermee instemt en dus met een uurtarief komt van E 17,90 en dan wetend dat hier ook in de weekenden gewerkt moet worden.
Dit kan dus alleen maar door of de klant te belazeren (weiniger uren uitvoeren) of het personeel te belazeren (maar ja deze concurrent stond toch al bekend om scheit te hebben aan de CAO)
Eigenlijk is het te belachelijk voor woorden dat er sommige bedrijven zijn die tegen een ergug laag tarief durven in te zetten.
Indien je op 23-25 euro per uur zit, dan doe je naar mijn inzien nog op een normale manier zaken en blijf je eerlijk tegenover de klant maar ook tegenover je personeel.
Jammer genoeg maken vooral de grotere er gebruik van dat zij “the power of the many” kunnen hanteren, dus zij verdienen op een uur niet al te veel, maar weten op deze manier wel veel klanten naar zich toe te trekken, dus de uiteindelijke winst komt dan wel overeen, echter moeten zij het van veel meer klanten hebben.
Ja en dan de uitspraak dat zulke de markt kapot maken, helemaal gelijk. Nu zou ik je (potencieele) klant gewoon vragen waar hij/zij voor staat en gaat. willen zij nog op een eerlijke manier zaken doen of willen ze voor een dubbeletje op de 1e rang zitten.
Of je kan er gewoon in meegaan en ook zn laag tarief neerzetten, als de klant eenmaal wil, hebt je weinig keus meer.
Durf je het risico aan om zn laag uurtarief te hanteren of blijf je bij je eigen tarief. Ga bij jezelf naar wat wil je? en waarmee ben je tevreden, kun je je lasten omlaag brengen om zo ook op je uurtarief omlaag te gaan, Geef je je personeel een 0 uren contract (schilt aanzienlijk in de kosten) of bied je je mensen nog een toekomst aan.
uiteindelijk kun je ook nog je bedrijf ter koop aanbieden bij degene die het laag uurtarief hanteren, met de mededeling: als je me klanten dan toch zo graag hebt!! kun je ze krijgen (www.b-raffinage.nl)
Hoi Henk,
Ik snap niet wat je hiermee wilt zeggen, dat een concurrent met je opdracht ervandoor wil gaan door de boel te belazeren?
Sommigen gaan inderdaad creatief met de uren om ten koste van de kwaliteit, jammer inderdaad. Meestal zit er bij de opdrachtgever of eindklant een (interim)directeur die seq naar de kosten kijkt zodat die kan pronken met het resultaat die men behaald heeft op besparing van de kosten voor inhuur derden.
Begrijp je gevoel hoor, wellicht kunnen wij je helpen, gezien het oppervlak zou dit een mooie opportunity voor ons zijn.
Wij hebben een bedrijf overgenomen van de vader van mijn zakenpartner en zijn op zoek naar opdrachten.
Hoor graag van je of wij wat voor je mogen betekenen!
Met vriendelijk groet,
Rachid
Ondanks de code verantwoordelijk marktgedrag, de stakingen en alle overige goede intenties en initiatieven zoals het as keurmerk, ze veranderen allemaal niets aan het feit dat schoonmaken altijd gezien wordt als zijnde een simpel en minderwaardig beroep en daar wil men minimaal voor betalen.
Wij bestaan nu 20 jaar en we draaien ieder jaar een goede omzet en gezonde winst (behalve dit jaar omdat ook wij de crisis voelen). We bliijven bij onze principes dat je voor onder de kostprijs niet kunt aanbieden, je gaat dan inboeten op kwaliteit. De grotere bedrijven behalven hun winsten door het pikken van uren, opzwepen van personeel of veel meerwerk rekenen.
Wel houden we bewust al die jaren onze vaste kosten laag. Geen dure nieuwe bedrijfswagens maar degelijke occasions. Geen dure middelen en materialen waar de klant toch de toegevoegde waarde niet van ziet. Geen duur huurpand, maar een klein kantoor. Etc ETc.
daarentegen betalen wij onze werknemers bovenmatig en geven wij reiskosten waardoor we gemotiveerde en loyale werknemers hebben. Daarnaast besteden wij veel uit aan andere schoonmaakbedrijven en Z.z.pers om een flexibele kern te hebben die kan inkrimpen indien nodig zonder dure ontslagprocedures. Bovendien houden we zo altijd een groepje van `15 vaste werknemers aan het werk.
Moraal van het verhaal: blijf bij je principes, laat je principes echter niet te duur worden en bij een opdracht van meer dan 100 uur vast werk per week kan je uurtarief best dalen naar 21,00 exclusief btw, immers de massa zorgt dan alsnog voor een goede winst.
Dag Jada,
Je hebt helemaal gelijk. Als je goed voor je personeel bent en je weet de overheadkosten laag te houden en een normaal tarief kan doorbelasten naar de klant dan heeft iedereen er profijt van:
personeel een leuke baan die niet slecht betaald
klant heeft een schoon gebouw en niet iedere keer een ander personeelslid maar altijd dezelfde vaste kracht
eigenaar heeft een leuke onderneming waar ook een beloning aan vastzit voor het risico dat hij loopt en de tijd die erin gaat zitten
Wat rekenen jullie voor een paar uur werk in de week? Wijzelf zitten op 25 euro excl. btw. voor schoonmaak en 35 euro excl. btw voor de glazenwassers en klussendienst
Groet,
Jos
Jada, maar ook Rachid.
bang dat wij zonder werk komen te zitten zijn we niet, en ook een klant verliezen daar kunnen we mee leven. na 45 jaar bedrijfservaring zijn we wel wat gewend.
Wat mij alleen stoort is dat er nog steeds schoonmaakbedrijven zijn die absurd lagen uurtarieven hanteren. Uurtarieven waarbij iedereen weet dat het niet kan, en dus ergens een partij belazerd gaat worden. En meestal zijn dat de mensen die op de vloer het werk uitvoeren.
het ergste zijn de bedrijven die via mooie beloftes hun objecten binnenhalen, en dan na 1 of 2 jaar bij de opdrachtgevers eruit vliegen maar wel voor een slecht imago van de branche hebben gezorgd. Dan moet jij als schoonmaakbedrijf dat wel serieus en goed wil werken maar zien dat je dat negatieve imago kan ombuigen.
natuurlijk wensen wij niet te werken voor dit soort fancie uurtarieven en blijven lekker een goed uurtarief vragen en hebben dan maar iets minder omzet, maar wel meer plezier in het werk en personeel dat ook tevreden is.
En ja somige schoonmaakbedrijven doen er alles aan om toch maar winst te blijven maken zelfs met lage uurtarieven. Maar dan gaat het tenkoste van het personeel.
als voorbeeld; geen reiskosten/tijden vergoeden als personeel van de ene naar de andere werkplek moeten rijden en opkomstpremie wat is dat?. Nieuw personeel wordt in dienst genomen met een te laag salaris, zelfs mensen die al meer als tien jaar in de schoonmaak werkzaam zijn, krijgen het salaris van een starter. Cao gebonden loonsverhogingen worden pas twee maanden na invoering door betaald (omdat zij dit administratief niet sneller kunnen verwerken HAHA HA)
En ja laat de schoonmaaksters hun eigen werkmateriaal (moppen, doekjes ed) thuis wassen en geef hiervoor geen vergoeding. En produktie normen die alleen haalbaar zijn met rolschaatsen onder dat is ook normaal.
Op deze manier bespaar je over de rug van het personeel weer centen en kan het schoonmaakbedrij nog iets goedkoper inschrijven voor nog meer marktaandeel te krijgen (zonder levensvatbare winst te maken).
Nee zo willen wij niet werken, ons personeel is ons dierbaar en verdienen beter dan bij zulke slavendrijvers. Ook gun ik dit soort bedrijven niet het jarenlang opgebouwde en gekoesterde goede imago, door aan deze cowboys mijn bedrijf te verkopen.
Wij kunnen alleen of dit forum ons gram halen en de schoonmakers in nederland te wijzen op de praktijken van "schlechte' schoonmaakbedrijven en hopen dat het oude spreekwoord van boontje komt …… uiteindelijk uitkomt
henk
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?