Overname personeel

• Alice

Klopt het dat het volgens de nieuwe CAO verplicht is om het personeel mee over te nemen van het verliezende schoonmaakbedrijf?

Deze regel is en was natuurlijk al bekend, maar nu hoorde ik dat je ook verplicht bent de mensen op dezelfde locatie in moet zetten?

Dat lijkt me echt heel sterk, men is niet tevreden over het schoonmaakbedrijf en de schoonmaakster, wil daarom wisselen van bedrijf, maar dan komen gewoon dezelfde schoonmakeer schoonmaken. Weet iemand hoe dit zit?

• van Hulst

Overname is alleen verplicht als de medewerker anderhalf jaar of meer op een pand werkzaam is.het geeft de voorkeur het personeel op het pand waar het al werkzaam was in te zetten. Er zijn echter omstandigheden die anders doen besluiten.Op dringend verzoek van de opdrachtgever kan je in goed overleg ergens anders geplaatst worden( moet er wel een dossier opbouw zijn ) of als de schoonmaaktijd op het pand is verminderd moet er gezocht worden naar een mogelijkheid om op een ander pand aan je uren te komen.

Wel is het zo als de nieuwe werkgever je verplaatst het nooit zo kan zijn dat je van ochtend uren naar avondschoonmaak geplaatst kan worden als je dat zelf niet wil. In dit geval zal er een afbouw regeling plaats vinden.

• Pauline

Ik vindt de aanpassing van de CAO betreffende contractwisseling erg vreemd. Je neemt een project over en de dames die er hebben gewerkt, moet je weer op hetzelfde pand indelen. De klant zegt het contract met het huidige schoonmaakbedrijf op omdat men niet tevreden is. En je bent als nieuw schoonmaakbedrijf verplicht de mensen op het object in te delen. Dat is toch eeen erg vreemd. De klant begrijpt er ook helemaal niets van.

• Loon

Vaak ligt het gebrek aan motivatie van de schoonmakers aan het niet begeleiden en leiden vanuit het schoonmaakbedrijf. Schoonmakers zien dus weinig of geen leidinggevende, inormatie komt niet goed door etc…..

Het is dus aan de gegunde organisatie een opdracht om hier werk van te maken. Wanneer de schoonmakers wel goed begeleid worden, krijg je vertrouwen en willen ze ook voor de nieuwe werkgever iets extra doen.

Vandaar dat ik deze regel steun!

• andre

Ik moest bij een contractwisseling ook het personeel overnemen

Mijn klant was hier niet blij mee

Wat blijkt met wat meer begeleiding en beter gereedschap en de klant is tevreden met dezelfde mensen

Een aantal hebben we nu ook voor meer uur op de loonlijst staan voor andere werkzaamheden

Het is vaak als ze bij een groot bedrijf hebben gewerkt dat ze vinden dat ze niet gewaardeert worden en meer een nummer zijn dan mens

Ik heb er dus geen probleem mee om mensen over te nemen

andre