vakantie en ziektewet

• petra

Hallo,

Kan mij iemand antwoord geven op de volgende vraag:

Ben al geruime tijd in de ziektewet en op AT-basis enkele uren aan de slag ,dus wel nog wel 100% ziekgemeld.

Nu had ik voor 4 weken vakantie verlof gevraagd (daar ik dit al ruim 20 jaar met de grote schoolvakantie 4weken vakantie heb), en dit word nu niet gedaan.

De reden is dat het betreffend schoonmaakbedrijf als beleid heeft dat als je 100% ziek bent EN op AT-basis werkt, je maximaal 3 weken verlof krijgt en je hier zelf wel je vakantieuren voor moet inleveren.

De 3 weken zijn gebaseerd op de AT-basis ,omdat dit wel moet doorgaan .

Hoe zit dit nu?

Petra

• henk

petra,

zonder verder in de contactafspraken tussen jouw en je werkgever te kijken, kan alleen gezegd worden dat

a) het formeel klopt dat je werkgever de vakantieperiode kan beperken tot max 3 weken aan een gesloten (wettelijk kader waarbij in de contractafspraken anders kan overeengekomen zijn)

b) vanaf 1 januari 2012 is de werkgever verplicht is opbouw vakantiedagen te doen ook over ziektedagen, maar hier tegenover staat dat werknemer die tijdens ziekte en AT verlof opneemt hiervoor zijn vakantiedagen/uren gebruikt (en tijdens dit verlof dus geen ziektegeld krijgt maar verloning uit de vakantiedagen)

c) je in iedergeval met je arts/ reintergratiebegeleider kontakt moet hebben (toestemming) om langer als 3 wkn uit je AT te zijn (langere afwezigheid kan AT traject negatief beinvloeden. En dan werk je je herstel en reintergratie tegen en dit kan (financiele) gevolgen voor je hebben.

dus ga met je arts praten, leg dan aan je werkgever alles nogmaals voor en geef ook aan dat je gewoon bent in de zomer 4 weken vakantie te hebben en hij hier nooit bezwaar heeft tegen gehad.

Ook is het te vermelden, indien je een “stuwmeer” van vakantiedagen hebt opgebouwd je werkgever moet meewerken aan het opnemen van deze dagen (denk hierbij wel aan je AT en toestemming intergratiebegeleider)