urenvermindering

• senja

even een vraagje,

Mag een schoonmaakbedrijf uren in vermindering brengen op een pand waar je werkt. en de uren die in mindering zijn gebracht op een ander pand inzetten.

Kort samengevat er moet harder worden gewerkt, wat eigenlijk niet haalbaar is, want je krijgt minder tijd en je krijg er nog een extra pand bij.

bedankt voor de reactie.

• Loon

Hoi Senja,

Ik denk dat het mag!

Jij bent een arbeidsovereenkomst aangegaan voor bijvoorbeeld 5 uur per week. Je werkt hiervoor iedere weekdag op 1 pand 1 uur. (= 5 uur)

Nu zegt de opdrachtgever dat hij maar 3x per week 1 uur schoonmaak wil. Blijven er 2 uur over.

omdat jij met jouw baas hebt afgesproken dat je 5 uur per week voor hem werkt, mag hij jou op een ander pand de overige twee uur laten werken.

Of de arbeidsdruk te hoog wordt, weet ik niet. Wellicht krijg je aan aangepast werkprogramma, maar dat moet je navragen. Als dit niet het geval is, mail dan je baas dat je je zorgen maakt over de te leveren kwaliteit en dat je daarop niet afgerekend kan worden! (dit is al een beetje dossier vormen)

Laat je horen hoe het verder gaat?

Groet,

Loon

• senja

Hallo Loon,

Bedankt voor je reaktie.

Ik krijg geen aangepast werkprogramma , volgens het schoonmaakbedrijf zijn er in het verleden teveel uren ingezet op het bedrijf en dat is niet rendabel voor het schoonmaakbedrijf, ze moeten er zelf geld op toeleggen, wordt mij verteld.

Wat ik me nu dan afvraag, wie betaalt uiteindelijk die uren die ik werk op het pand, de opdrachtgever of het schoonmaakbedrijf.

Er is toch een kontract opgesteld , waarbij de opdrachtgever betaalt voor het schoonmaken , schoonmaakmiddelen en de uren die daarvoor ingezet worden.

Stel ik werk 2 uur op een pand en het wordt verminderd naar 1 uur.

Gaat de opdrachtgever dan ook een uur minder betalen voor mij aan het schoonmaakbedrijf, dan is het dus in het voordeel van de opdrachtgever.

Ik heb nl ook via een collega gehoord die op een school werkt voor te weining uren is ingezet.

Daar kwam ze nl achter toen ze erop werd aangesproken door de opdrachtgever, die betaalt nl meer uren dan voor hetgeen ze werkt.

groetjes Senja

• Jannie

Hallo,

De klant betaald het schoonmaakbedrijf en spreken af wat er gedaan moet worden en welke prijs.

Het schoonmaakibedrijf zet daar uren tegenover is dit te veel na wat de klant betaald zodat er geld bij moet dan is dat een probleem van het schoonmaak bedrijf deze hebben dat dan niet goed gecalculeerd de klant staat hier buiten.

Ik denk dat je hier verder niks aan kan doen

Je kan bij je werkgever of liedinggevende aangeven dat je het niet eens bent met de uren vermindering en dat de taken niet veranderd.

Je werkgever kan je overplaatsen binnen de grens van 30 kilometer van je woonadres voor die uren die je te kort komt zelfs verplicht want je hebt een contract, wel heb je recht op kilometer vergoeding omdat het een overplaatsing is.

Ga in overleg met je leidinggevende wat een goede oplossing is.

Succes Jannie

• senja

Hallo Jannie,

Bedankt voor je reactie, nu is het e.a. duidelijk.

De meningen zijn nl nogal verdeeld, dat komt ook omdat mij ook dikwijls is gevraagd door de opdrachtgever hoeveel uren ik moet werken bij hun.

Wat betreft de verhalen van andere collega's die dan minder uren werken dan wat op kontrakt staat van opdrachtgever en schoonmaakbedrijf zal dan wel een ander soort kontrakt zijn.

• Loon

Hoi Senja,

Wat wel eens gebeurt is dat er een contract komt voor bijvoorbeeld 100 uur. Jouw werkgever zegt dat jij 80 uur moet werken, dus blijven er 20 uren over. Dit is voor extra werk, ofwel periodiek werk. Wanneer er niet geklaagd wordt, zijn deze uren niet allemaal nodig (dat is winst)

Welk contract jouw opdrachtgever heeft, weet ik niet. Wat de huidige aanpassing is, weet ik ook niet. Ik vermoed dat de aanpassing is om de frequentie te verlagen om financiele redenen. De opdrachtgever weet dan ook dat hij meteen een stukje kwaliteit inlevert.

In ieder geval, succes ermee.

Loon

• senja

Hoi Loon,

Het ergste vind ik, dat een collega die op het pand werkt waar ik dus nu extra wordt geplaatst , die uren helemaal kwijt is, ondanks dat ze er een aantal jaren werkt. Dit is voor haar ook flinke inkomen verlies want het wordt niet gecompenseerd.

Dit schijnt zo maar te kunnen, want die uren die zij daar werkte staan niet in haar kontrakt, ze heeft erg zgn als invalster gewerkt.

Kan dit soort praktijken zomaar?

groetjes Senja

• Loon

Hoi Senja,

Blijkbaar kan dit zo. Ik dnek dat het voor jou, maar ook voor je colega verstndig is om (juridische) hulp in te schakelen. Waar neem je geen contact op met Jan Kampherbeek? Die kan jou alle ins- en-outs vertellen.

Ik vind dit niet de meest chique manier om met je medewerkers om te gaan. Ik ben er zelfs van overtuigd dat dit ook op nettere wijze kan!

Succes,

Loon

• senja

Hallo Loon,

Nee, het is inderdaad niet de meest chique manier om zo met je medewerkers om te gaan.

Bedankt voor je advies, ik ga kontakt opnemen met Jan, misschien kan die mij het e.e.a. vertellen wat de rechten en plichten mbt zo'n dergelijke situatie.

groetjes Senja

• Jannie

Hallo Senja

Nee dit kan niet zo maar als een medewerkster structueel 3 maanden of langer deze uren heeft gewerkt dan is de werkgever verplicht om je contract aan te passen aan die uren die je structueel gewerkt hebt dit geld niet als je inval werk doet voor een zieke collega.

Hopelijk kan jij en je collega aantonen via een loonstrook dat deze uren structueel waren

Ik moet er wel bij zetten dat werkgevers dit vaak niet doen en het contract niet aanpassen omdat ze er dan aan vast zitten.

Jan kan je eventueel advies geven.

Groeten Jannie