ziek en op vakantie

• jos de brink

Ik ben sinds januari 2012 overspannen

met behulp van huisarts/psycholoog en arbo arts klim ik langzaam omhhog

nu wil ik een midweekje samen met mijn vrouw naar drenthe

en heb het gemeld bij mijn baas

waarop hij zei. dat kost je uren …

klopt dit dat het mij uren kost ?

zit namelijk in de ziektewet en heb toestemming van huisarts en arbo arts

groet jos de brink

p.s ben schoonmaker bij glazenwas bedrijf

• henk

Jos.

Je baas heeft gelijk, maar het ligt toch iets genuanceerder.

sinds de cao van 2010 geldt artikel 30: (en dit is ook van kracht in de nieuwe cao)

Vakantie en arbeidsongeschiktheid

1. uren waarop werknemer arbeidsongeschikt is mogen niet aangemerkt worden als vakantieuren, tenzij werknemer tijdens de arbeidsongeschiktheid verzoekt om vakantieuren op te nemen.

2. de werknemer bouwt alleen gedurend het laatste half jaar van arbeidsongeschiktheid vakantie op

3. de werknemer die op basis van arbeidstherapie werkt, kent geen beperking van de opbouw van vakantie. Als de werknemer tijdens arbeidstherapie uren vrij wil zijn, kan dat alleen door onbetaald verlof of door vakantie op te nemen.

In jouw geval geld dus regel 1. Je verzoekt namelijk zelf om vakantieuren voor het midweekje en tijdens die periode hoeft jouw baas geen ziektegeld te betalen maar krijg je betaald uit de opgebouwde vakantie uren.

• jada

Sinds januari 2012 zijn de regels verandert. Op las van de Europese Unie moet een werkgever tijdens de gehele ziekteperiode vakantiedagen doorbetalen. Echter als een werknemer dan op vakantie gaat moet hij deze dagen uiteraard ook opnemen. Het is zelfs zo dat een werkgever een werknemer, ook een zieke, moet verplichten vakantie op te nemen.

• Jan Kampherbeek

Jada heeft bijna gelijk. op dit moment staat er in de de CAO 2012-2013.

ARTIKEL 30

VAKANTIE EN ARBEIDSONGESCHIKTHEID

1. Uren waarop de werknemer arbeidsongeschikt is mogen niet aangemerkt worden als vakantieuren, tenzij de werknemer tijdens arbeidsongeschiktheid verzoekt om vakantieuren op te nemen.

2. Dewerknemer bouwt gedurende zijn periode van arbeidsongeschiktheid volledige vakantie op.

Als je dus zelf op vakantie gaat ( wat ook verstandig is) dan neem je ook gewoon vakantiedagen op. Die bouw je n.l. ook op.

De discussie wanneer precies wel en wanneer preceis niet is hoop ik daarmee voorbij.

Wat ook veranderd is is dat vakantiedagen eerder vervallen. Dat was 5 jaar maar is nu een jaar nadat het vakantiejaar is afgelopen.

Jan Kampherbeek

CNV vakmensen

• henk

Jos,

Er zijn dus kleine tekst verschillen in de cao van 2010 en 2012, maar in principe had jouw baas gelijk

Als je tijdens ziekte op vakantie gaat dan gebruik je hiervoor opgebouwde vakantiedagen/uren.

Dus hiervoor heb je de rest vakantiedagen/uren van voor je ziekte (jan 2012) en de opgebouwde dagen/uren tijdens je ziekte.

Kunnen we je alleen nog maar een prettige vakantie wensen en spoedige beterschap