opleiding glazenwasser

• Jos

Ik hoop dat er mensen zijn op dit forum die meer weten over glazenwassers.

Ik heb een schoonmaakbedrijf maar helaas nog geen glazenwasser. Deze wil ik wel graag hebben. Aangezien mijn kwaliteiten ergens anders liggen zal ik het van iemand anders moeten hebben.

Mijn vraag is als volgt:

Stel ik ken iemand van 40 jaar die graag glazenwasser wil worden. Pientere vent, pakt dingen snel op en heeft de wil om te werken.

Hoelang duurt het voordat hij volwaardig glazenwasser is? Is daar iets over te zeggen? Nu heeft de SVS een opleiding van 7 dagen waar ik hem sowieso naar toe wil sturen maar ik zit er ook aan te denken om hem twee weken bij een ander schoonmaakbedrijf stage te laten lopen in het glazenwassen.

Kan ik er vanuit gaan dat iemand die de cursus gedaan heeft en ook twee weken stage heeft gelopen weet waar hij mee bezig is of denk ik te makkelijk over het vak?

Het is dus wel een gemotiveerd iemand.

• Henk

Jos,

Zonder alle mensen die het vak in de praktijk geleerd hebben te beledigen, kan ik rustig zeggen dat de SVS opleiding een goede basis geeft voor een glazenwasser.

Natuurlijk is praktijkervaring ook heel belangrijk, maar ik ken ook glazenwassers die 25 jaar praktijkervaring hebben en bijna niets kunnen, gewoon omdat ze die 25 jaar alleen maar te maken hebben gehad met glasbewassing van particulieren huisjes en wijkwinkeltjes van max. 2 bouwlagen. Het is begrijpelijk dat deze glazenwasser helemaal niet op zijn best is als hij in een keer een gondel op 40 mtr hoogte in moet of als hij met bv een hoogwerker moet werken.

In de praktijk leer je wel glazenwassen onder alle mogelijke weersomstandigheden en ook dat tijd toch nog altijd geld is. Ook het inschatten van problemen is een praktijkervaring

Voor het technische van het vak komt dan de SVS opleiding mooi van pas. Ze leren ook omgaan met materialen die ze misschien niet dagelijks in hun eigen werk gebruiken. De veiligheid speelt een rol, en wet en regelgeving leren ze, net zo als communicatie met de klant.

Leeftijd is niet zo belangrijk voor het vak te leren, inzet, motivatie en het doen is veel belangrijker.

Als je jouw man stage kunt laten lopen bij een collega, probeer hem dan zo breed mogelijk te laten inzetten, maar reken erop dat het maanden duurt voordat iemand echt het vak volledig beheerst.

En dan naar de vervolg opleidingen van de SVS

• Jos

Henk,

Dank voor de uitgebreide reactie!

Groet,

jos

• Boom

goede middag jos

vraagje als je zo weinig zeem werk heb en een jongen zonder ervaring is het misschien een oplossing om het aan een derde uit te besteden dit gebeurt wel vaker.

de koste voor spullen en de opleiding is wel een goede basis maar er komt meer voor kijken om de omzet te draaien.

als je vragen kan je altijd even bellen.

Albert Boom

0650233959