verplichting overname ja nee

• annie

Hallo,

Binnenkort word het pand waar ik 4 jaar werk overgenomen door een ander schoonmaak bedrijf.

Aangezien ik daar 2x per week 2 uurtjes werk dus 4 uur in de week ben ik van plan om niet mee te gaan omdat ik ook nog op een ander object werk voor het schoonmaakbedrijf voor 15 uur in de week.

Ik krijg dan 2 werkgevers waar ik dus veel belasting over moet betalen.

Ben je verplicht om mee te gaan met het nieuwe schoonmaak bedrijf.

Zo nee moet er dat wel voor deze 4 uurtjes ander werk voor mij gezocht worden of moet ik onslag tekenen voor deze uren.

contracturen zijn nu 19.00 uur.

graag een reactie.

• Loon

Daar teken je dan ontslag voor zonder recht op uitkering.

Het belastingverhaal igt iets genuanceerder.

De ene werkgever (waar je de meeste urene maakt) draagt daarover belasting af. De andere werkgever kan dit niet meer doen.

Je krijgt dan bij de andere werkgever de belasting bij je salaris betaald. Dit moet je dus maandelijks apart zetten om uiteindelijk de naheffing te kunnen betalen.

Het lijkt dus dat je moet betalen, maar je hebt het eerder al ontvangen.

Ik ben het wel met je eens dat je het liefst voor 1 werkgever wilt werken, missschien heeft jouw huidige werkgever nog ergens 4 uurtjes werk liggen die te combineren zijn met je huidige werkzaamheden.

Groet,

Loon

• Jan Kampherbeek

Dat je mer belasting betaald bij twee werkgvers dan bij één blijft een hardnekkig misverstand.

Dat lijkt zo omdat er maar één werkgver rekening houdt met heffingskortingen en dat is maar goed ook want anders zou je na moeten betalen.

Helaas klopt het verhaal van Loon darover niet.

Je hoeft niet verplicht mee maar je krijgt een aanbieding om mee te gaan.

Ga je niet mee dan moet het schoonmaakbedrijf war je werkt vervangend werk zoeken. Is dat er niet dan kan men ontslagaanvragen. Je hebt dan geen recht op een uitkering want je had ook meegekunt en hebt er zelf voor gekozen om het risico voor ontslag te lopen.

als je overweegt niet mee te gaan kan je beter eerst aan je huidige werkgver vragen of ze vervangend werk hebben.

als dat er niet is adviseer ik om mee over te gaan en dan eventueel later terug te gaan.

Jan Kampherbeek