ontslag krijgen door SW plaats

• joke

Hallo,

Voor ongeveer 10 medewerkers is er na 1 sept geen werk meer door een opzegging van een grote klant de klant werkt samen met de gemeente en gaan hun lokaties uitbesteden aan een Sociale werkplaats.

Het gaat gezamelijk om ongeveer 200 uur dit kan het schoonmaakbedrijf niet invullen dit houd waarschijnlijk in dat er onslag aangevraagd gaat worden voor deze medewerkers.

Wie weet hoe zon procedure te werk gaat en hoelang dit gaat duren.

Alle medewerkers hebben een vast contract.

Gelukkig ben ik zelf lid van de bond en ga deze in zon situatie wel inschakelen.

Eerst ben ik nu in afwachting van het schoonmaak bedrijf wat er nu gaat gebeuren.

• Loon

In de CAO is er sprake van een overnameplicht. Ik ben even kwijt wat het nu is, maar voorheen moet het nieuwe bedrijf je mee overnemen als je 1,5 jaar op deze locatie werkzaam bent.

Dus laat dit eerst eens uitzoeken en neem nooit genoegen met je ontslag. Laat altijd merken dat je het er niet mee eens bent.

Groet,

Loon

• Joke

Hallo Loon.

De overname plicht geld alleen als er een ander schoonmaakbedrijf op komt deze regel is niet van toepassing als de klant beslist om de opdracht uit te geven aan een sociale werkplaats.( Gemeente)

Dus gezonde mensen moeten plaats maken voor minder gezonde mensen dit is toch belachelijk voor woorden.

Jan wil je reageren????

Groeten Joke

• Loon

Hoi Joke,

Ik heb eens gegoogled en vond het volgende. Weliswaar gaat dit over catering, maar het is een zelfde setting met vaak bijna gelijke wetgeving inzake overname personeel:

http://www.fievezadvocaten.nl/index.php?pid=77&theme=Arbeidsrecht&article=41

Ik zou het eens lezen en voorlegeen aan jouw jurist. Het lijkt me ook raadzaam om met de medewerkers samen een jurist te nemen. Dit drukt de kosten per medewerker en je hebt allen hetzelfde belang.

Ik hoor graag hoe het vervolg loopt. Misschien dat Jan Kampherbeek ook een waardvolle toevoeging heeft.

Groet,

Loon

• jada

SW bedrijven vallen niet onder de schoonmaak CAO en dus geld ook geen overname plicht. Er is wel eerder, met succes, door het CNV (Jan Kampherbeek) bemiddelt om soortgelijke overnames in goede banen te leiden (letterlijk :), vaak met een afbouwclausule of iets dergelijks. Ook de vakbonden zijn van mening dat de reguliere arbeidsplaatsen niet de dupe mogen worden van een al te enthousiast MVO (lees financieel gunstiger) beleid. Het zou natuurlijk de omgekeerde wereld zijn als reguliere werknemers werkeloos worden en vervolgens als WW weer via een SW bedrijf aan de slag kunnen. Als we niet goed opletten dat dit beleid doordraait zou dat best eens de toekomst kunnen zijn.

Heel goed dat je dit aankaart Joke, neem anders zelf eens contact op met Jan Kampherbeek, j.kampherbeek@cnv.net. Je bent toch lid van de vakbond?, hoop dan wel van de goede, die andere heeft t te druk met hun eigen chaos.;)

• Loon

Hoi Jada,

Ik zeg niet dat ik alle wijsheid heb, mar is is hier misschien een essentieel verschil. Wordt er hier uitgegaan van overname personeel of is het overdracht van onderneming. ALs er aantoonbaar sprake is van het laatste, dan gelden er heel andere (Europese) regels. Maar hier is het altijd handig om juridische hulp in te schakelen!

Groet,

Loon

• Joke

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Het is allemaal zo onmenselijk.

Per 1 juni zijn de eerst 4 lokaties al naar de SW gegaan toevallig kwam ik gisteren op 1 van de panden om onze oude spullen op te halen tot mijn grote verbazing stond er wel voor 3 jaar aan matriaal flessen enzzzz een groot stuk karton met papieren bloemen eraan met Welkom namen nieuwe medewerkers van SWplaats.

Onze schoonmaakster werkte daar al meer dan 15 jaar op deze lokatie en krijgt nog geen dank je wel voor al haar jaren inzet dit is toch schandalig.

Een hand of een kaartje zou toch net wel zo netjes zijn.

Wij hebben als schoonmaakbedrijf haar een bloemetje gestuurd voor haar goede inzet, gelukkig konden wij haar vervangende de bieden die zei heeft aangenomen dit is helaas wel tijdelijk inv met zieken.

Ik denk dat het al te laat is met bemiddeling aangezien de afspraken al zijn gemaakt.

Ik heb op dit moment geen idee wat ons als medewerkers nog boven het hoofd hangt dit is even afwachten.

Onze leidinggevende heeft al wel aangegeven dat er onslag wordt aangevraagd voor deze medewerkers.

Ik laat het er niet bij zitten en ga dit aan vechten alleen ik kan dit niet eerder doen dan dat wij de papieren thuis hebben van wat er nu gaat gebeuren.

Hopelijk is dit al op korte termijn want half juli gaan de eerste medewerkers al op vakantie en die hoeven dan na 3 sept niet terug te gaan naar hun lokatie triest is dit zeg.

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkeling.

• Jan Kampherbeek

Helas een ingewikkeld thema waarmee je op bais van wetrgeving niet veel kan doen. Dat moet dus anders.

In de praktijk heb ik nu voorbeelden war we wel degelijk wat kunne doen in dergelijke situaties.

kijk maar even op:

http://www.cnvvakmensen.nl/caos/schoonmaak/nieuws/item/tytsjerksteradiel-zet-schoonmakers-aan-de-kant/18501/

en

http://www.cnvvakmensen.nl/caos/schoonmaak/nieuws/item/schoonmakers-tytsjerksteradeel-donderdag-naar-gemeenteraadsvergadering/18501/

De gemeente heeft in dit geval, onder druk van de gemeenteraad, toegezegd dat ze ook de schoonmakers aan ander werk helpen.

Liever doen we het nog anders. Mensen met achterstand geleidelijk in laten stromen bij een schoonmaakbedrijf.

Dit wordt ook nog onderbouwd door een rapport van TNO “het verschil maken”.

Om concreet wat te doen zal er dus enige vorm van actie moeten worden ondernomen.

groeten,

Jan Kampherbeek

j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl

0512-583470

• Joke

Hallo,

Inmiddels weten wij wat meer van wat er gaat gebeuren.

Van de 25 lokaties gaan er 13 naar een sociale werkplaats.

En 12 lokaties gaan naar een ander schoonmaak bedrijf.

Ik zie echter nog wel het een en ander mis gaan, want het schoonmaakbedrijf waar wij nu nog voor werken kan niet aan tonen dat er medewerkers anderhalfjaar op een pand werken door wisselingen binnen de lokaties van 1 klant en uren boeking op andere panden.

Dit kan een groot probleem zijn als hier om gevraagd wordt door het nieuwe schoonmaakbedrijf.Zoals het in de cao wordt beschreven moeten zei dit kunnen aantonen.

Het oude schoonmaak bedrijf is daar heel makkelijk in en gaan geen gevens door sturen alleen om hoeveel uur en hoeveel mensen het gaat. met andere woorden hier heb je 12 mensen en zoek het maar uit even kort gezecht.

Dit vind ik niet kunnen,maarja ik ga daar niet over.

Ik heb wel tegen mijn leidinggevende gezegd dat het op een eerlijke zoals via de cao moet gaan ze doen daar niks op uit.

Ik hoop dat het nieuwe schoonmaak bedrijf hier niet intrapt zodat zei later niet nog eens problemen krijgen.

Dat is afwachten.

De lokaties die naar de sociale werkplaats gaan moet vervangend werk voor gezocht worden dit is voor sommige echt een domper want die mensen werken er al jaren.

Sommige krijgen daardoor een eventuele 2e werkgever.

Mocht het zo zijn dat het nieuwe schoonmaakbedrijf de mensen niet mee overneemt omdat dit niet aan te tonen is en dus geen verplichting wordt is het een nog groter probleem en kan het oude schoonmaak bedrijf geen 200 uur invullen maar zover wil ik nog niet denken aan de gevolgen.

Het is nu afwachten of wij inderdaad ook aanbieding krijgen wie weet.

Groetjes Joke