vraagje aan Jan

• Sandra

Ik heb even een vraagje, wegens omstandigheden hebben wij een loonbeslag gekregen. Heel vervelend, maar dit hebben wij ook direct aan de werkgever gemeld. De werkgever geeft aan dat wij voor het invullen van het loonbeslag, administratiekosten moeten betalen. Heel eerlijk gezegd snap ik dat wel, want het is onze fout dat we een loonbeslag hebben en voor de werkgever is dit natuurlijk alleen maar vervelend en extra werk. Maar nu hoorde ik dat een werkgever dit niet zomaar mag doen. Dit moet in de CAO of de wet staan dat dit is toegestaan, maar ik kan het echt nergens vinden. Misschien kan Jan in deze helpen?

• Loon

Lees dit eens, en dan bij verplichtingen werkgever:

http://www.burad.nl/nl/actueel/nieuws/tips_&_trucs_arbeidsrecht/_wat_is_loonbeslag_precies/?cid=53&news_id=29

Succes om uit deze vervelende situatie te komen, maar vooral te blijven!

Groet,

Loon

• jada

Het zou zo snel mogelijk geregeld moeten worden dat je als werkgever je kosten kunt verhalen op de deurwaarder. Het is toch van de gekke dat deze op een vrij simpele manier het geld kan binnehalen, hier dik voor krijgt betaald en als werkgever kun je je kosten nergens kwijt. Echt weer het doorgedraaide NL waar een werkgever vnl. plichten heeft. En vergis je niet want op een groot personeelsbestand kunnen de administratie kosten aardig oplopen. Je moet immers bijhouden wat en hoeveel er is afgedragen, wat de restschuld is en gaat de werknemer uit dienst dan moet je dit schriftelijk melden en daarbij waar de werknemers is gaan werken of dat hij een uitkering gaat aanvragen.

• Jan Kampherbeek

In de CAO staat er in ieder geval niets over.

de wet over loonbeslag ken ik niet goed. Het lijkt me wel vreemd als het mag. het hoort n.l. bij een normale loonadministratie. mensen hoeven ook niet te betalen voor een loonstrook.

• jada

Jan,

Volgens mij mag je deze kosten idd niet verhalen,

ik zou het wel redelijk vinden als je deze kosten bij de deurwaarder kan verhalen. Ik ben het nl. niet met je eens dat dit hoort bij een normale loonadministratie want het is echt veel werk om bij te houden hoeveel schuld iemand nog heeft, wat er is afgelost, uit dienstmelding etc. Daarnaast verstoort het bijna altijd de arbeidsverhouding, werknemer neemt het werkgever kwalijk dat die meewerkt, is niet meer gemotiveerd, wil vaak minder werken of meld zich ziek want in hun ogen heeft werken geen zin meer omdat alles boven de beslagvrije voet wordt ingehouden. Heel soms tref je iemand ie inziet dat de schuld toch een keer moet worden ingelost maar veelal steken mensen de kop in het zand.

• Walter

Ik vindt het ook van de zotte dat de werkgever alles maar kosteloos moeten doen. Elke week vallen er wel een paar op de mat. Het kosten bergen tijd, de deurwaarderd pakken hun marges wel, maar de schoonmaakbedrijven niet. Die kost het alleen maar geld. Ongelofelijk dat hier geen oplossing voor is. Als het allemaal zo door gaat komen er nog een hoop werkloze bij, het is bijna niet meer mogelijk een schoonmaakbedrijf te runnen, salarissen reizen de pan uit en alle voordeeltjes voor de werknemers ook.