ziek, vakantie en vakantiedagen

• Sandra

Ik heb even een vraagje, misschien weten jullie hoe het zit.

Sinds 1 januari 2012 blijkt dat je bij ziekte gewoon je vakantiedagen opbouwt. Voorheen was het slechts een half jaar en dan niet meer voor zover mij bekend.

Mijn man is helaas al een tijdje ziek, maar we mogen wel even een weekje er tussen uit. Netjes met toestemming van de werkgever en arbo arts.

Nu vragen wij ons eigenlijk af, hoe zit dat nu met dat weekje vakantie? Moet hij die dagen nu opnemen of is dit niet van toepassing? Het lijkt ons vrij normaal dat nu je bij ziekte gewoon dagen op blijft bouwen, dat je, als je dan toch een “vakantie” krijgt, dat je ook dagen moet opnemen. De werkgever vond het een goede vraag, maar wist hier ook het antwoord niet op. Weet iemand hoe dit zit?

• jada

Hoi Sandra,

De dagen moeten idd gewoon worden opgenomen omdat je dus ook opbouwt. Sterker nog het is meen ik zelfs verplicht om (ik dacht) minimaal 3 weken per jaar op vakantie te gaan, ziek of niet.

succes ermee.

• Loon

Hoi,

Ik heb ook gehoord dat wanneer je op vakantie ziek bent (en dit meldt bij je werkgever) dat deze ziekdagen als ziek worden beschouwd. De “verloren” vakantiedagen krijg je elders in het jaar weer terug om toch aan je rust te komen.

Ik weet alleen niet of deze regeling in alle CAO's geldt.

Misschei een vraag voor Jan, om dit eens uit te leggen.

Groet,

Loon

• Jan Kampherbeek

Vanaf 1 januari 2012 is het vrij simpel tijdens ziekte bouw je vakantiedagen op en als je tijdens die ziekte op vakantie gaat dan worden ze ook opgenomen.

In 2011 lag dat wat ingewikkelder. Immers na een half jaar ziekte bouwde je geen vakantiedagen meer op.

Het criterium dat toen gold of je wel of geen vakantiedagen moest opnemen als je op vakantie ging was zo vaag ( je moest van je vakantie kunnen genieten) dat het punt veel discussie opleverde.

Vaak was het zo dat als je een beperking had in de mate waarin je vakantie kon hebben zoals je die normaliter had het geen dagen koste. De ARBO arts deed daar dan een uitspraak over.

Een heleboel bedrijven hielden aan: “Als je geen dagen opbouwt hoef je ze ook niet op te nemen”. Het eerste half jaar dus wel en het tweede half jaar niet. Andere schreven altijd dagen af.

Wel duidelijk maar of het helemaal rechtvaardig was?

Wat dat betreft is het per 1 januari 2012 wel duidelijker geworden.

Jan Kampherbeek