Ontslag?

• theabonneveld

In navolging op mijn vraag bedrijf stopt, het volgende, vandaag kreeg ik de schriftelijke mededeling dat mijn contract wordt beeindigt per 15 juli a.s. en mij is ontslag aangezegd.

Er is op dit moment nog geen nw schoonmaakbedrijf maar werkgever heeft mondeling toegezegd dat ik wordt overgenomen door het nwe schoonmaakbedrijf.

Is dit de normale gang van zaken?

Ik had begrepen dat er gewoon een contracts overname zou plaatsvinden. Zoals het er nu naar uitziet zou ik de 6 weken schoolvakantie een ww uitkering moeten aanvragen. Is het de bedoeling dat je eerst onslag krijgt en dan een nw contract, of moet dat in elkaar overlopen? Ik ben niet van plan akkoord te gaan met ontslag, en ga bezwaar aantekenen.

Wie weet raad?

Thea

• henk

thea,

Volgens mijn weten is het de normale gang van zaken dat bij overname is alles 1 op 1 doorloopt. Dus de laatste werkdag bij de oude werkgever wordt meteen gevol door de eerste werkdag bij de nieuwe werkgever.

In jouw geval is het nog iets moeilijker omdat de opdrachtgever jou belooft dat je overgenomen wordt door het nieuwe bedrijf, maar hier heb jij nog geen bevestiging van. De toezegging van de opdrachtgever is nog geen zekerheid voor jou.

Vraag dus aan de opdrachtgever de naam en adresgegevens van het nieuwe bedrijf en neem hiermee contact op, zodat zij weten dat jij conform cao (overnamebeding) jouw een arbeidscontract moeten geven onder de zelfde condities als jouw oud contract. De gegevens moeten zij bij je oud werkgever opvragen.

Laat ook de oude werkgever de gegevens van de nieuwe werkgever toekomen, dan kan hij alles op tijd toesturen.

pas als dit geregeld is weet je zeker dat je overgaat.

In principe is het mogelijk dat jij voor de zomervakantie periode een ww uitkering kan aanvragen.

Dit is de situatie als jouw oude contract een verplichte vakantie periode heeft in deze weken. Het oude contract loopt af en dan volgt de vakantie, maar je oude werkgever is verplicht bij afloop van het contract de opgebouwde vakantierechten uit te betalen, zodat het nieuwe bedrijf hier niet mee wordt '“öpgezadeld” (andere mogelijkheid is dat oude werkgever hiervoor de nieuwe werkgever financieel compenseerd) Je nieuwe contract gaat dan in per begin schoolperiode en hier kan dus enige tijdverschil inzitten, maar dat kunnen nooit 6 weken zijn.