eindelijk principe akkoord nieuwe CAO

• henk

Eindelijk is hij er:

Het principeakkoord voor de nieuwe CAO.

Zonder in details te verzanden, had dit akkoord er al in januari kunnen liggen, maar door de halstarrige houding van de FNV hebben onze 149000 medewerkers maandenlang geen loonsverhoging gehad en niet kunnen genieten van de overige voordelen.

het is dan ook dieptreurig dat ik vanochtend op het nieuws Ron Meyer van de FNV met een grijns op zijn gezicht hoor en zie verkondigen dat de FNV gezorgt heeft voor dit akkoord.

Nee hypocriet zijn we niet, 110 dagen staken, met als enige knelpunt de wachtdagen bij ziekte, en nu hoog van de toren blazen over het akkoord (dat akkoord wat OSB en CNV al weken geleden overeengekomen waren) en geen woord meer over de wachtdagen.

Nou Ron Meyer hoeft niet bij onze medewerkers te komen om een en ander uit te leggen, ik denk dat hij met pek en veren afgevoerd wordt.

en dit vind ik een terechte behandeling voor dit persoon, welk alleen maar denkt aan eigenbelang en als egotripper in het nieuws wil komen.

• frits v beek

Principeakkoord is rond.

Alleen vind ik dat de waarborging van personeel bij contract overname niet correct.

Voorheen werden wij overgenomen als wij langer als 1,5 jaar werkzaam zijn op een project.

Nu als je geen branchecertificaat hebt kan worden de mensen niet over genomen, dit is niet correct nu verplicht men om dit te halen. Anders weet je bij contractwisseling je ontslag krijgt of ontslag wordt aangevraagd.

• Jan Kampherbeek

Voor mensen die na 1 mei 2012 in de sector komen werken gaat gelden dat ze bij contractwisseling alleen hoeven te worden overgenomen als ze een basisopleiding hebben gehaald.

Dit om zowel de werkgevers als de werknemers te stimuleren om de opleiding te volgen.

als je al eerder begonnen bent geldt dit niet. Het blijft verstandig om een opleiding te volgen.

Nieuwe mensen dus direct aanmelden.

zomaar ontslag aanvragen kan trouwens niet.\

• jacqueline

Misschien stomme vraag, maar wat betekent principe akkoord? Kun je dit zien als definitief of is het in principe akkoord, maar nog niet definitief?

• Jan Kampherbeek

Helemaal geen stomme vraag.

Bij onderhandelingen van een CAO besluiten uiteindelijk de leden van ons ( CNV vakmensen) of er ook werkelijk een akkoord komt. Immers een vakbond is een vereniging en binnen een vereniging beslissen de leden. De onderhandelaars kunnen dus geen akkoord afsluiten zonder toestemming van de leden.

Als de onderhandelaars aan akkoord afsluiten waarvan zij het zelf verstandig vinden dat de leden het akkoord accepteren dan spreken we van een principe akkoord.

We leggen dat met een positief adveis voor aan de leden. Binnen CNV Schoonmaak besluiten de leden van de CAO commssie over het advies. De CAO commissie bestaat uit leden die zelf in de schoonmaak werken en waarvan er een aantal bij de onderhandelingen aanwezig zijn. De onderhandelingen zelf worden gevoerd door onderhandelaars. Dat zijn proffesionals.

Op dit moment raadplegen we de leden over hun mening. Als die mening er is kunnen we pas van een definitief akoord spreken.

Er zijn ook nog wat andere aanduidelingen mogelijk maar dat gaat wat ver.

Jan Kampherbeek

onderhandelaar CNV schoonmaak

• bianca1980

Beste Jan,

waarom heeft het akkoord eigelijk zolang geduurd ?

Vind beetje raar staan dat het aanbod van 5% salarisverhoging word afgewezen

en akkoord word gegaan met 4% over 2 jaar.

Zijn hierdoor wel 4 maandjes misgelopen kwa salarisverhoging.

Ging er heel eerlijk vanuit dat het met terug werkende kracht alsnog werd uitbetaalt.

Mvg,

Bianca

• jada

Dit is te danken aan met name het FNV welke tegen elke prijs wilden gaan staken. Letterlijk dus tegen elke prijs.

Overigens wordt er wel iets gecompenseerd want er is een eindejaarsuitkering afgesproken van 1,6% ter compensatie van de laat afgesloten CAO en als reiskostenvergoeding. Als ik het goed begrepen heb dan want het is een eindjaarsuitkering maar eigenlijk een reiskostenvergoeding, snap het ook nog niet helemaal hoe deze nu genoemd gaat worden.

• jacqueline

Jan dank je wel voor je duidelijke antwoord, maar rest mij nog 1 vraag. Wanneer weten we of het definitief is en er inderdaad per 1 mei die 2% loonsverhoging komt

• henk

Jaqueline,

Pas helemaal rond is de CAO als alle partijen hier hun leden hebben geraadpleegd en de leden hebben ingestemd.

leden overleg en stemming OSB is (meen ik) 25 april. Ledenoverleg CNV komende week? en van de FNV weet ik het niet.

Als dus alle partijen(leden vergaderingen) het eens zijn, dan is de CAO geldend, maar in eerste instantie alleen voor alle leden (OSB, CNV, FNV)

voor ongeorganiseerde (zowel werkgevers als ook werknemers) is de CAO pas verplicht nadat het ministerie deze CAO algemeen bindend verklaard heeft. Uit de historie weet ik dat dit wel enkele weken kan duren. In deze periode is het mogelijk dat ongeorganiseerde werkgevers zich (nog) niet houden aan de CAO, Maar zodra de CAO AB verklaard is moeten deze werkgevers alles aanpassen aan de geldende CAO (met terugwerkende kracht vanaf 1 mei)

Jan zal wel precies weten hoe lang het duurt voordat deze CAO voor iedereen geld.

• Jan Kampherbeek

Er is nooit een aanbod van 5% geweest. Dus dat is ook niet afgeslagen. Ik zal niet ingaan waarom het zolang heeft geduurt. Uiteindelijk moeten partijen bij elkaar komen en dat heeft zijn tijd nodig.

Het akkoord is pas definitief als de leden van bonden en werkgevers organisatie hebben ingestemd. Onze leden hebben tot donderdag om hun mening te geven . Ik verwacht dat ze wel instemmen tot nu toe zijn bijna alle reacties positief.

De CAO geldt dan direct voor alle leden van OSB en vakbondsleden. Formeel geldt de CAO nog niet voor bedrijven die niet aangesloten zijn bij OSB en voor niet vakbondsleden. Daar geldt de CAO pas voor als hij door de minister algemeen verbindend is verklaart. Dat kan een paar weken duren.

Ook daar zijn weer uitzonderingen op als in de individuele arbeidsoverenkomst staat dat de CAO gevolgt wordt dan is dat zo en ook als in het contract tussen opdrachtegver en het schoonmaakbedrijf staat dat de CAO gevolgt moet worden dan is dat een geldende afspraak.

Kortom het is zo ingewikkeld dat in de praktijk blijkt dat bedrijven ( wel of geen lid van OSB) de CAO gewoon volgen.

Jan Kampherbeek

CNV schoonmaak