Onderhandelingen CAO lopen weer vast

• jada

http://www.cleantotaal.nl/nieuws/N2N1249/Laatste-nieuws/OSB-staakt-CAO-onderhandelingen#.T3yodlWJb-s.twitter

Wederom zijn de onderhandelingen afgebroken. Het FNV bleef vasthouden aan de eis tot afschaffen wachtdagen. Jammer voor 149.000 schoonmakers die niet staken. Slecht voor de branche.

• Henk

het was te verwachten. fnv heeft zo hoog van de toren geblazen dat ze niet meer terug konden.

dat krijg je als je stakende leden dingen belooft die niet realiseerbaar zijn (weet je wel, gouden bergen beloven en dan niet thuis geven)

Nu rest voor de OSB alleen nog maar de optie om dan een CAO af te sluiten met de CNV (jan kamperhoek, grijp je kans)

149.000 schoonmaakmedewerkers zouden je dankbaar zijn. Een nieuwe cao met loonsverhoging en op andere punten ook verbeteringen. En dat in deze tijden.

het is ook voor de CNV goed, er zullen ontevreden fnv-ers overstappen, en er is draagvlak onder de ongeorganiseerde, dus meer leden voor de cnv.

Als er dan de nieuwe cao ligt samen met de cnv, dan kan deze algemeen bindend verklaard worden en is de kous voor de fnv af.

met hun enkele tegendraadse leden vertegenwoordigen zij echt niet meer de meerderheid van alle schoonmakers. Dan kunnen ze wel beweren maar het tegendeel is gewoon een feit.

En de volgende stap is dan voor de OSB en de CNV verdere regelingen voor te bereiden voor een nog betere toekomstige cao voor alle schoonmaakmedewerkers

• Loon

Hoi,

Ik lees net dat de FNV de OSB buiten spel wil zetten door de onderhandelingen aan te gaan met opdrachtgevers zoals NS, Schiphol etc.

Ben het dan ook met Henk eens om als brache zaken te willen doen met de CNV. Ik zou niet weten waar te beginnen, maar het lijkt me voor de CNV een open kans om hier leden van de FNV over te gaan nemen om de balangen wel op een wijze te behartigen die recht doet aan de huidige ontwikkelingen in de maatschappij.

Het blijft natuurlijk zorgwekkend dat de FNV zich gesteund voelt door 3000 stakers die zeker géén afspiegeling zijn van de schoonmaakmedewerkers in de branche en vanuit deze “beperkte” steun aan hun eisen vasthoudt.

Zoals ik eerder memoreerde, als we allemaal water bij de wijn doen, denk ik dat er een mooie CAO kan komen waar zowel de werkgevers (OSB) de werknemers (via FNV en CNV) als ook de opdrachtgevers vrolijk van worden. Ik denk dat we dan een volledige win-win situatie hebben.

Groet,

Loon

• Schoongenoeg

Da's Fijn.

Dus kan ik met mijn werknemers dus ook een CAO afspreken zonder tussenkomst van FNV, CNV En het OSB zoals ik het nu lees!

FNV maakt ook afspraken met Aktief Groep, dus waarom wij niet met onze medewerkers.

Schoongenoeg

• jada

Dat zou je kunnen doen ja, er is nu geen CAO dus alles ligt open. Wat mij betreft een nieuwe CAO met het CNV en voor alle schoonmakers die niet zijn aangesloten bij een vakbond. Let wel dat er maar 15.000 FNV leden zijn (schoonmaak), kan nog steeds niet snappen dat de 10% stakers (1500) een CAO kunnen bombarderen ten gunste van hun eigen agenda.

• jada

http://www.osb.nl/content/files/nieuwsbrieven/BRI.opdrachtgevers%20cao%20april.pdf