retour vragen contract opdrachtgever?

• Maurice

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag; wij hebben twee opdrachtgevers waar we al een tijd schoonmaken.

Alleen hebben zij nog steeds het schoonmaakcontract niet retour ondertekend verzonden. In het begin al een paar keer gevraagd, maar nog geen reactie. Er loopt nu ook personeel rond met een contract. Ik wil hier zekerheid over hebben, maar weet niet goed hoe ik dit kan aanpakken. Een nieuwe contract opsturen en nog een keer vragen??

Wie heeft hier advies voor mij?

• Loon

Hoi Maurice,

Natuurlijk mag je vragen naar deze documenten en aangeven dat je bereid bent om deze nogmaals uit te printen als de toegezonden documenten onverhoopt kwijt zijn. (Uiteraard worden deze getekende contracten pas weer uit de kast gehaald als er ergens discusiie over ontstaat)

Voor jouw rechtspositie gaat de opdrachtgever akkoord met het contract als hij 2 facturen gewoon betaald heeft.

Succes verder.

Loon

• Maurice

Dus Beste Loon,

Als ik het goed begrijp zit hij wettelijk vast aan mijn contract zodra hij 2 facturen betaald heeft.

Is het dan nog slim om hierover verder te zeuren of toch nog een contract opnieuw opsturen met het verzoek deze te ondertekenen?

• jada

Loon heeft het hier al eerder over gehad maar helaas ben ik het niet met hem eens. Een contract is pas een contract als er ook echt getekend is. Dat is anders dan bij bv een arbeidsovereenkomst, een werknemer heeft nu eenmaal een betere bescherming dan een ondernemer.

Helaas heb ik zelf ondervonden dat een klant na 10 jaar van de 1 op andere dag kon opzeggen zonder dat ik daar iets tegen kon doen omdat er geen contract was.

Tip: stuur de klant een mailtje met de contracten, vermeld in deze mail dat het de 3e keer is, blijf natuurlijk vriendelijk, vermeld ook dat indien het contract binnen 8 dagen niet getekend retour is gezonden je ervan uitgaat dat ze accoord zijn met het contract. Sluit een leesbevestiging of ontvangstbevestiging bij je mail. Je staat dan wel sterk omdat je je klant erop hebt gewezen dat je al 3x het contract hebt opgestuurd en je er dus alles aan hebt gedaan.

Overigens meld ik altijd standaard in mijn contracten de volgende zin:

Indien wij binnen 8 dagen na dagtekening geen schriftelijke op of aanmerkingen hebben ontvangen op onze opdrachtbevestiging dan gaan wij ervanuit dat u accoord gaat met de overeenkomst.

• Maurice

Bedankt voor je tip, Jada. Ik ga het zeker op deze manier proberen.

Ik ben wel benieuwd wat wettelijk je rechten zijn bij het afsluiten van zo'n contract.

Wat zijn onze rechten hierin?

Misschien dat iemand het weet?

• henk

maurice,

Eigenlijk is het heel eenvoudig met de rechten.

In principe is zelfs een mondelinge toezegging rechtsgeldig, MAAR !!!!!!! hier zit meteen het probleem. Als er vervelende dingen gaan gebeuren moet jij bewijzen dat de afspraken zus en zo zijn. En dat is met een mondelinge afspraak bijna niet mogelijk zonder dat er twijfels over de gemaankte afspraken zijn.

Dus daarom altijd alles schriftelijk vastlegen en door iedereen laten tekenen. De methode en tip van jade is eigenlijk perfect als een opdrachtgever niet vlot wil loskomen met een door hem getekend contract. Natuurlijk is het ook mogelijk met twee exemplaren bij de opdrachtgever “op de stoep te staan” en hem dan meteen laten tekenen en hem dan een exemplaar overhandigen. Verpak dit gebeuren “leuk” met een bloemetje/ glaasje “prik” en een fotootje voor het personeelsblad en de opdrachtgever kan er eigenlijk al niet meer onderuit. probeer dit altijd te doen voordat het contract ingaat.

Twee vliegen in een klap, contract getekend en de opdrachtgever heeft een verhoogd gevoel van eigenwaarde.

let op met het idee dat als de opdrachtgever enkele facturen betaald heeft dit als erkenning van het contract zou gelden. Dit is niet correct. Voor een rechter zijn betaalde facturen iets heel anders als een contract, alleen al om het feit dat op een factuur omschreven staat welke diensten/ goederen geleverd zijn over een bepaalde periode, en niet zoals in een schoonmaakcontract behoort te staan welke diensten/goederen jij als bedrijf gaat leveren in welke periode en tegen welke vergoeding.

De rechter zal alleen met de facturen erkennen dat er waarschijnlijk een overeenkomst bestaat voor levering van diensten en goederen, maar niet over welke termijn of onder welke voorwaarden wederzijds. Denk hierbij aan de mogelijkheid om je eigen handels en leveringsvoorwaarden te gebruiken of de inkoopvoorwaarden van de opdrachtgever te laten preveleren voor je eigen voorwaarden. Dit gebeurt vaak bij grotere landelijk werkende opdrachtgevers met diverse vestigingen. Zij willen voor alle vestigingen de zelfde voorwaarden laten gelden ongeacht welk bedrijf de schoonmaak uitvoert.