Berekening ziekte uren.

  • Geke

    Hallo mensen.

    Kan er iemand vertellen hoe de ziekte uren berekend worden.

    Ik weet dat de werkgever een berekening doet van de laatste 3 maanden dat je gewerkt hebt.

    Dit zijn bij mij ongeveer 225 uur in de afgelopen 3 maanden.

    Is er iemand die kan uitrekenen wat mijn ziektewet salaris nu is?

    Er word per 4 weken uitbetaald.

    Graag reactie.

    Groeten Geke

  • Jan Kampherbeek

    In bijlage 1 van de CAO staat de berekening uitegelegd. ik heb hem hieronder gezet.

    Best lastig nog. Als er per 4 weken wordt betald mag naar de afgelopen drie periodes van 4 weken worden gekeken.

    Jan Kampherbeek

    [Het dagloon, zijnde het loon per dag wordt berekend met de volgende formule:

    Verdiensten Gewerkte dagen + Ziektedagen + Onbetaald verlof*

    ______________ x _______________________________________

    Gewerkte dagen Werkdagen in die periode

    Toelichting van de verschillende elementen:

    - Verdiensten:

    Alle inkomsten over de drie hele loonperioden voorafgaande aan de eerste ziektedag,

    inclusief eventueel loon over vakantiedagen, doch exclusief vakantietoeslag,

    overwerkbetaling en eventueel ziekengeld.

    - Gewerkte dagen:

    Het aantal dagen dat in die periode daadwerkelijk is gewerkt, vermeerderd met de

    eventuele vakantiedagen en feestdagen in die periode waarop normaal zou zijn gewerkt.

    - Onbetaald verlof:

    Dagen waarop de werknemer overeenkomstig artikel 27 onbetaald verlof geniet.

    * Onbetaald verlofdagen worden in mindering gebracht als het ziekengeld aansluit

    aan onbetaald verlof dat is gevolgd op betaald verlof.

    - Werkdagen in die periode:

    Referteperiode van drie hele loonperioden voorafgaande aan de eerste ziektedag:

    dit is 65 respectievelijk 60 dagen (of zoveel dagen korter als men later in de periode

    in dienst kwam.

  • Geke

    Hallo Jan

    bedankt voor je reactie.

    Zit ik goed??

    Heb 225 uren gewerkt in de afgelopen 3 periodes delen door 60 werkdagen is 3,75 dagloon??

    3,75x 5 werdagen= 18,75 per week x 4 weken loonperiode =75 uur x uur loon 10 euro nog wat.= je 4 weken loon??

    Zit ik nu goed te rekenen.

    Graag nog een reactie.

    Groeten Geke

  • Jan Kampherbeek

    Als je geen toeslagen hebt gehad klopt het aardig.

    Groeten,

    Jan Kampherbeek

  • marcella

    Hallo,

    Heb ik ook even een vraag over de berekening,Je krijgt dus continu hetzelfde loon?

    Stel je bent 1 oktober ziek geworden

    Dan word er gekeken naar 3 periodes voor 1 oktober (dus zeg maar juli-aug-sept)

    En ik ben 1december nog steeds ziek,dan blijf ik die periodes uitbetaald krijgen?

    Of begrijp ik het verkeerd?Ik hoop dat het duidelijk is hihi beetje ingewikkeld volgens mij

    groetjes marcella

  • Jan Kampherbeek

    Zolang je ziek blijft krijg je per periode hetzelfde bedrag. Wel moeten CAO loonsverhogingen worden toegepast.

    Jan Kampherbeek

  • Stijn

    Beste Geke,

    Uit je bericht begrijp ik dat je wilt weten hoeveel ziekte-uren je krijgt voor één salaris. Zie onderstaande berekening.

    225 uur in de afgelopen 3 maanden.

    Als je dit deelt door drie kom je op 75 uur per maand. Als je dit keer 12 maanden doet en vervolgens deelt door 52 weken krijg je 17,31 uur per week. Doe dit keer 4 weken en je hebt 69,23 uur.

    Je zal dus ongeveer 70 uur per salarisbetaling krijgen. Als je dit keer je uurloon doet weet je wat je per 4 weken (bruto!) zal krijgen.

    Met vriendelijke groet,

    Stijn T. Teeuwen

  • Stijn

    Beste Geke,

    Uit je bericht begrijp ik dat je wilt weten hoeveel ziekte-uren je krijgt voor één salaris. Zie onderstaande berekening.

    225 uur in de afgelopen 3 maanden.

    Als je dit deelt door drie kom je op 75 uur per maand. Als je dit keer 12 maanden doet en vervolgens deelt door 52 weken krijg je 17,31 uur per week. Doe dit keer 4 weken en je hebt 69,23 uur.

    Je zal dus ongeveer 70 uur per salarisbetaling krijgen. Als je dit keer je uurloon doet weet je wat je per 4 weken (bruto!) zal krijgen.

    Met vriendelijke groet,

    Stijn T. Teeuwen