Beste Jada (en anderen),
Even een paar dingen toevoegen/rechtzetten:
- Er is geen sw-bedrijf in Nederland die adverteert met het argument dat ze goedkoper zijn! In het algemeen zijn de medewerkers van de SW namelijk ook niet veel goedkoper, dit komt door het feit dat ze door hun beperking weliswaar een lager uurtarief hebben, maar ook minder productie. Per saldo komt dit op een vergelijkbaar uurtarief van een ‘normale’ medewerker.
- Vergeet in deze discussie ook niet het feit dat het doel is van de Sociale Werkvoorziening om mensen extern te plaatsen. Dit is ook de kern van de nieuwe wet (Wet Werken naar Vermogen) waar de Wet Sociale Werkvoorziening dadelijk in op gaat. Dus niet meer zelf schoonmaakbedrijfje spelen, maar medewerkers bij reguliere schoonmaakbedrijven plaatsen.
- Ik weet niet of er daardoor verdringen op de markt plaats vindt. Immers, er is een schreeuwend tekort aan goede schoonmakers. Een rol als begeleider kan dan zeker een optie zijn, is volgens mij ook een leuke uitdaging!
- Zoals een van jullie ook schreef: de meeste gemeenten en steeds vaker ook reguliere bedrijven zullen bij aanbestedingen of gunningen specifiek een vorm van social return vragen: je krijgt de opdracht als x-procent van de medewerkers uit de sociale werkvoorziening komt (of een ander regeling). Ik denk dat dit een goede ontwikkeling is voor de kwetsbare mensen.
Leuk om deze discussie te volgen!
Thijs (werkzaam bij Ergon, sociale werkvoorziening regio Eindhoven)