sociale werkplaats

• sanne

Hallo.

Wij werken met ongeveer 10 mensen voor een grote klant die 15 verschillende lokaties heeft van die 15 lokatie gaan er steeds meer naar een sociale werkplaats met als gevolg dat er in onze eigen stad geen werk meer is en dat we dat ver van onze woonplaats overgeplaatst kunnen worden 30 kilometer dit is toch niet reeel als je geen vervoer hebt.

Mijn werkgever zit erg in de problemen doordat er meer dan 60 uur samen geplaats moet worden.

De medewerkers in de schoonmaak worden hier dan weer de dupe ervan ga geloof ik ook maar staken Hahahaha.

Zijn er mensen die dit al eens eerder hebben mee gemaakt?

Groeten Sanne

• Jan Kampherbeek

Deze situatie heb ik inderdaad al een aantal keren meegemaakt. Helaas horen we er vaak pas wat van als alles al rond is.

Vooral gemeentes willen nu graag dat mensen van sociale werkvoorzieining gaan schoonmaken. Dat komt omdat gemeentes ook verantwoordelijk zijn voor de sociale werkvoorziening en minder vergoeding van het rijk krijgen.

Ze zien dan geen andere mogelijkheden. Die zijn er echter wel. Je kan bijvoorbeeld in de offerte afspreken dat een gewoon schoonmaakbedrijf de opdracht krijgt en dat als iemand dan zelf weg gaat die wordt vervangen door 2 mensen van sociale werkvoorziening.

Daar zitten ook wel haken en ogen aan maar dat is op te lossen. TNO heeft aanbevelingen gedan in de rapport “het verschil maken” over de inzet van mensen met achterstand op de arbeidsmarkt.

Met de gemeente Leeuwarden is afgesproken dat de overgang gefaseerd gaat zodat het huidige schoonmaakbedrijf veel meer tijd heeft om ander passend werk te vinden. de totale verandering duurt daar een jaar. Ook krijgen een paar van de huidige schoonmakers (die dat willen) een baan als begeleiding bij sociale werkvoorziening ( natuurlijk met opleiding).

Met de gememente Tysterksterradeel gaan we nog in gesprek.

Ik weet niet waar hetgeen jij noemt speelt maar het komt vaker voor. Onze insteek is dat we best begrijopen dat er voor mensen met een achterstand werk moet worden gezocht maar dat het niet zo kan zijn dat schoonmakers daardoor in de WW komen.

Jan Kampherbeek

CNV schoonmaak

• jada

HEt is momenteel erg populair om werk uit te besteden aan sociale werkplaatsen. Onder het mom van maatschappelijk verantwoord bezig zijn wordt hiervoor steeds vaker gekozen. Niet alleen door gemeentes. Het uurtarief scheelt namelijk nogal met een regulier bedrijf. Het kwalijke vind ik hieraan dat een SWer begeleiding nodig heeft terwijl deze nu veelal als zelfstandig werkende kracht worden ingezet. Concurrentievervalsing dus.

Ook adverteren SW bedrijven vaak commercieel met teksten als: “nergens vind u goedkopere schoonmakers”ja dat snap ik met een zak subsidie erbij. Kortom het is een hot item waarbij m.i. over het hoofd wordt gezien dat SW bedrijven de “normale”werknemers brodeloos maken en deze uiteindelijk in de WW terecht komen, zoals Jan ook omschrijft. Kan deze uiteindelijk misschien weer via een SW bedrijf aan de slag maar dit kan toch zo de bedoeling niet zijn?

Bovendien gaan veel schoonmaakbedrijven op deze manier failliet en ziet de ondernemer zijn bedrijf verloren gaan met de bijbehorende persoonlijke ellende van dien. Het is echter not done om hiertegen te aggeren want de SW mensen krijgen zo een kans op een baan en wee de gebeente diegene die hier kritisch tegenover staat. De overname regel die voor onze CAO geld is voor hen niet van toepassing, net als overigens niets van de schoonmaak CAO.

• Thijs Franssen

Beste Jada (en anderen),

Even een paar dingen toevoegen/rechtzetten:

- Er is geen sw-bedrijf in Nederland die adverteert met het argument dat ze goedkoper zijn! In het algemeen zijn de medewerkers van de SW namelijk ook niet veel goedkoper, dit komt door het feit dat ze door hun beperking weliswaar een lager uurtarief hebben, maar ook minder productie. Per saldo komt dit op een vergelijkbaar uurtarief van een ‘normale’ medewerker.

- Vergeet in deze discussie ook niet het feit dat het doel is van de Sociale Werkvoorziening om mensen extern te plaatsen. Dit is ook de kern van de nieuwe wet (Wet Werken naar Vermogen) waar de Wet Sociale Werkvoorziening dadelijk in op gaat. Dus niet meer zelf schoonmaakbedrijfje spelen, maar medewerkers bij reguliere schoonmaakbedrijven plaatsen.

- Ik weet niet of er daardoor verdringen op de markt plaats vindt. Immers, er is een schreeuwend tekort aan goede schoonmakers. Een rol als begeleider kan dan zeker een optie zijn, is volgens mij ook een leuke uitdaging!

- Zoals een van jullie ook schreef: de meeste gemeenten en steeds vaker ook reguliere bedrijven zullen bij aanbestedingen of gunningen specifiek een vorm van social return vragen: je krijgt de opdracht als x-procent van de medewerkers uit de sociale werkvoorziening komt (of een ander regeling). Ik denk dat dit een goede ontwikkeling is voor de kwetsbare mensen.

Leuk om deze discussie te volgen!

Thijs (werkzaam bij Ergon, sociale werkvoorziening regio Eindhoven)

• Loon

Hoi,

Ik heb ooit een offerte mogen ontvangen van een bedrijf waar mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt hebben.

De offerte was gewoon marktconoform. Het enige verschil is dat er extra leiding en begeleiding was voor deze medewerkers waarvoor iemand speciaal ingezet wordt. Dit is in de offerte beschreven maar uit de calculatie gehouden omdat deze medewerker volledig gesubsidieerd werd.

Wellicht dat dit een antwoord is wat je zoekt.

Groet,

Loon

• sanne

Ja dat kan dat wel zo wezen maar wij moeten dan verkassen naar een andere plek.

Vaak is dit niet in de buurt.

Krijgen ook geen reiskosten.

Kortom waardeloos allemaal.

Groeten Sanne

• jada

Thijs,

Ik snap dat jij een andere kijk hebt op het probleem (tenminste ons probleem) maar je roept wat dingen die wij in de praktijk toch anders ervaren. Je gaat volledig voorbij aan de topic plaatser die als reguliere werknemer al de dupe is geworden van verdringing. Verder meen je dat er een schreeuwend tekort is aan schoonmaakpersoneel, waar baseer je dit op?, de schoonmaakbranche is hard getroffen door de crisis en in 2011 gekrompen, faillisementen zijn toegenomen. Ik hoor al 20 jaar over dat tekort aan schoonmaakpersoneel maar heb dit nog nooit zo ervaren. Verder is de wet werken naar vermogen misschien nieuw maar de SW niet, en er zijn wel degelijk SW bedrijven die concurreren met normale bedrijven en zodoende marktverstorend werken. Een Swer zonder begeleiding plaatsen bv. Jij beweert hier dat geen enkel SW bedrijf dit doet, ik heb in tegenstelling tot Loon wel degelijk offertes gezien waar ze stunten met 11 euro per uur, zonder te vermelden dat hier nog begeleidingskosten bijkomen.

Uiteraard is de schoonmaakbranche de aangewezen plek voor de Wet werken naar vermogen, het is immers laaggeschoold werk en iedereen kan toch schoonmaken?. Nou dat is dus niet zo, schoonmaken is wel degelijk een vak. De laatste tijd zie ik steeds meer berichten van gemeentes die hun werk hebben gegund aan een SW bedrijf, het reguliere bedrijf verliest dus de opdracht. Aangezien een SW bedrijf geen overname plicht heeft belanden deze werknemers dus in de WW.(zie ook de voorbeelden van Jan Kampherbeek).

Verder ben ik helemaal voor om mensen met een beperking te helpen aan een baan, zij zijn vaak ook heel gemotiveerd. Waar ik op tegen ben zijn de eeuwige werkeloosheid en bijstandstrekkers die zgn nooit kansen hebben gehad en nu op deze manier weer aan het werk “geholpen”moeten worden.

Kortom mijn grootste bezwaar is de oneerlijke concurrentie, kijk maar naar het verhaal van Sanne, is nog maar 1 voorbeeld maar er zullen er velen volgen. En alles uit het oogpunt van MVO, het gaat gewoon puur om geld en meer niet.