goedkoopste inschrijving vraag voor JAN

• luck

Hallo beste mensen,

de FNV en OSB zijn aan het onderhandelen voor loonsverhoging, persoonlijk vindt ik dit geen goede actie in dit jaar omdat iedereen het moeilijk heeft en besparing gaat als eerste ten kosten van de schoonmakers.

ik merk zelf bij gespreken bij opdrachtgever dat er alleen naar de goedkoopste prijs wordt gekeken en naar beoordeeld.

bij Europese aanbesteding wordt naar meest economische prijs gekeken ander worden de goedkoopste.

laat de FNV en OSB zich daar maar eens druk overmaken

groet Luck

• henk

Luck,

gelukkig staat het begrip “gunning aan goedkoopste inschrijver” onder druk. Na jarenlange discussies hierover, iedereen vond de neergaande prijsspiraal niet goed, is er een klein lichtpuntje aan de horizon.

De OSB heeft voor dit probleem mee gewerkt aan de “code maatschappelijk verantwoord ondernemen” hierin staat dat alle ondertekenaars van de code, dus opdrachtgevers en opdrachtnemers netjes zullen werken (kort door de bocht) en dit betekend dat een gunning met als enigste criteria de prijs niet meer mogelijk is.

de afgelopen maanden hebben we kunnen zien dat erverschillende aanbestedingen op laagste prijs, zijn teruggenoemen en op andere criteria opnieuw zijn opgestart. Dit vaak na veel commotie in de pers.

Zelfs ISS is nat gegaan met hun offerte aan de fiscus waarbij ze in mijn ogen de laagste prijs gewoon verhuld hadden in een offerte met een werkprestatie van 750 m2 per uur. hahaha iedereen krijgt rolschaatsen ondrgebonden.

De eerste stap is dus al gedaan door de OSB, van de bonden hoor je hierover niet.

Aan ons allen de taak nu de trein in beweging te houden

• Jan Kampherbeek

Luck,

Henk is blijkbaar een beetje kort van geheugen.

De eerste initiatieven voor sociaal duurzaam aanbesteden zijn door de bonden genomen. Ik heb daar zelf in 2009 al een voordracht over gegeven. Op 1 januari 2010 is er al een convenant met Masterkey ( een intermediair) gemaakt waarin afgesproken is dat sociale criteria onderdeel van de aanbestedingsprocedure zouden zijn. Na de acties voor de CAO in 2010 is er een commssie van opdrachtgevers, werkgevers en werkneemrs opgericht die de code verantwoordelijk marktgedrag hebebn gemaakt. ( www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl)

Die code is vorig jaar ondertekend. Eén van de voorwaarden onder de code is dat aanbestedingen op laagste prijs niet toegestaan is.

Een aantal opdrachtgevers die dat wel deden zijn daar ook op aangesproken en hebben aangegeven hun aanbestedingen ( Ashram college, gemeente Utrecht, Rijksuniversiteit Groningen) over te gaan doen.

In de code staat ook dat schoonmaakbedrijven een realistische prijs moeten geven. op dat kriterium heeft de belastingdienst de offerte van ISS ter zijde gelegd. ISS was het niet mee eens maar de rechter heeft geoordeeld dat een offerte afwijzen omdat er geen realistische prijs wordt geboden mag.

Er ziin dus wel degelijk resultaten.

We zijn er nog lang niet en de commssie die de code heeft gemaakt blijft dan ook nog wel even bestaan.

slechter voorbeelden horen we graag. Goede voorbeelden trouwens nog liever.

Jan kampherbeek

CNV schoonmaak

j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl

• Loon

Ik ben voorstander van Eurpoees aanbesteden op basis van EMVI (economisch meest voordelige inschrijving)

Wanneer je de aanbesteding op deze wijze uitvoert kun je op meer punten vergelijken en beoordelen dan alleen op basis van prijs. Hier kun je kwaliteit ook meewegen net als het MVO beleid. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat alles transparant is zodat alle partijen inzage hebben in de wijze van beoordelen en toekennen van punten.

En ja, ook ik weet dat papier geduldiger is dan de uitvoering op de werkvloer. Maar op papier gemaakte realistische afspraken kunnen gecontroleerd worden en de partijen kunnen hierop aangesproken worden.

Groet,

Loon

• luck

Hallo Loon,

is er informatie te krijgen hoe je bij een Europese aanbesteding moet opstellen en aan welke eisen je moet voldoen?

groet Luck

• Loon

Hoi Luck,

Dit staat allemaal beschreven in het BAO (Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten)

Als je googled, kom je veel tegen.

Groet,

Lon

• henk

jan,

jammer dat je nu op de man speelt.

in geen enkel wordt heb ik het gehad over wie met het idee van de code is gekomen, alleen heb ik het feit aangehaald dat hij er nu is en dat de ondertekenaars hebben belooft zich eraan te houden.

Dit is de eerste stap in de goede richting. nu alleen iedereen er van doordringen, controlleren of iedereen zich eraan houdt en zorgen dat wantoestanden of overtredingen aangepalt worden.

als vervolgstap kunnen we dan gezammelijk kaders op stellen waarin iedereen zich kan vinden ivm werkdruk- werkprestatie, hier een correcte beloning aanhangen en men kan dan zelf een correcte offerteprijs hieruit laten komen, dan krijgen we offertes voor onze opdrachtgevers die kwaliteit als hoofdzaak bieden.

een win win situatie voor iedereen

• Jan Kampherbeek

Henk,

volgens mij schrijf je toch echt dat je van de bonden niets hoort.

Dat lijkt me niet helemaal juist en daar heb ik opgewezen.

Jan Kampherbeek

• Schoongenoeg

Idd de opdrachtgevers gaan voor de goedkoopste.

OSB op bezoek gehad en de brief ook laten lezen dat de opdrachtgever voor de goedkoopste gaat.

Aantal uren doorgegeven uitgerekend aantal m2 schoonmaak komt men uit op 537 m2.

OSB kan en mag hier niets mee. Tenzij de beide partijen de code hebbne ondertekend.

Schoongenoeg ervan.

• Jan Kampherbeek

Vakbonden mogen hier wel iets mee.

Wij spreken gerust de opdrachtgever aan.

Ons kan n.l moeilijk prijsafspraken verweten worden.

Laat gerust even weten wie het is.

Jan Kampherbeek

j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl