ook cnv wijst cao bod af.

• henk

Het zat er wel aan te komen maar ook de cnv leden hebben met 68% nee tegen het CAO eindbod van de werkgevers gestemd.

Jammer maar helaas.

De bekende knelpunten zijn toch de voorwaarden mbt de verhoging pensioenpremie die nu helemaal door de werkgevers opgehoest moeten worden. En we kunnen zeker zijn dat dit bedrijven in nood gaat brengen, want er blijven steeds meer problemen bij cordares (die van de pensioenen) opduiken. Problemen, tekorten, bonussen voor de dikkoppen waar de werkgevers totaal geen invloed op hebben maar wel steeds meer geld aan kwijt zijn zonder dat hun eigen personeel hier ooit iets van terug ziet.

het andere grote knelpunt is en was de wachtdagen bij ziekte: we spreken over 2 x 4 uur inhouding en dan 100% doorbetaling, hoeveel branches zijn er niet met maar de wettelijk minium doorbetaling van 70%. In mijn ogen is het dus in de schoonmaak CAO nog niet zo slecht geregeld.

Maar ook de mogelijkheid om naderhand bij langere ziekte deze wachtdagen toch te gaan uitbetalen wekt wantrouwen. Ja CNV hier geld toch het spreekwoord over die waard en zijn gasten. We weten allemaal dat er nog altijd mensen werken in de schoonmaak die ineens 's maandagsochtend ziek zijn maar dinsdag nergens problemen mee hebben, en ook is er gewoon een piek in het kort verzuim wanneer er “belangrijke” wedstrijden op tv zijn. of als er plaatselijke grote feesten zijn (denk aan de schaatskoorts de afgelopen tijd, carnaval in het zuiden en de komende olympische spelen).

Waar ik wel volmondig achter jullie sta is het probleem van de werkdruk. Die moet omlaag en als kleine ondernemer in de schoonmaakbranche ben ik blij dat onze zeer grote broer ISS goed op zijn falie is gegaan met de offerte bij de fiscus. 750 m2 schoonmaken per werkuur is te gek voor woorden en als ISS deze zaak had gewonnen dat waren gelijk de andere van de big five gevolgd waardoor de werkdruk nog groter werd. Helaas geen reactie van de bonden hierop. Dus werkdruk bespreekbaar stellen is schijnbaar niet zoeen grote prioriteit.

Voor mijn eigen mensen, maar ook voor alle medewerkers in de branche hoop ik dat cnv snel en welwillend aan tafel gaat zitten met de OSB. Ik hoop dat de OSB juist de uitkomst van de CNV stemming aangrijpt om constuctief te praten en snel tot een nieuwe CAO te komen. Zelf ben ik geen OSB lid (op principiele gronden uit de osb gestapt) maar ook op dit forum is te lezen dat er andere ondernemers zijn die wel goed met hun personeel willen omgaan binnen het kader van een CAO. Maar voor ons blijft onverlet het hoofddoel een bedrijf te leidden dat nog lang zal bestaan en goede werkgelegenheid biedt voor haar mensen.

Zoals iedereen kan lezen heb ik geen hoop dat FNV meedoet, deze bond hitst 2000 leden op om voor 150000 schoonmaakmedewerkers alles te bederven. en enkele jaren geleden heb ik al gezegd dat er ook een CAO kan komen zonder de FNV.

• Jan kampherbeek

De verhoging van de pensioenpremie is gedeeld door werkgver en werkneemrs en komt niet helemaal voor rekening van werkgvers. In een overleg tussen kerst en oud en nieuw is afgesproken dat de verhoging voor 2012 gedeld wordt door werkgver en werknemers. Er is toen ook expliciet afgesproken dat de verdeling van de pensioenpremie 50/50 zzou zijn. In hun eindbod komen werkgevers daarop terug en leggen niet het halve riciso maar het gehele risico bij werknemers neer.

Daar zijn onze leden tegen. Verhoging van pensioenpremie is nooit leuk maar misschien geldt hier ook wel gedeelde smart is halve smart.

Jan Kampherbeek

CNV schoonmaak