Onzekerheid ivm overname

• henk

na de letter van de OSB regelementen zijn hun leden altijd gebonden aan de laatst geldende cao afspraken. ook al zijn die verlopen en zijn onderhandelingen gaande.

in principe zouden niet osb leden nieuw personeel kunnen aannemen met voorwaarden die anders zijn dan de cao voorschrijft, maar wel gebonden aan wettelijke minima, maar alle oudere arbeidscontracten vallen onder de oude cao (algemeen bindend verklaarde cao voor toen afgesloten contracten.

let wel wanneer nieuwe cao algemeen bindend verklaard wordt dan geld deze automatisch voor alle contracten ook voor die contracten die nieuw zijn (in de overgangsperiode afgesloten.) en dit dient dan als minimale basis dus moet je alles weer aanpassen

Wanneer er nu echter problemen ontstaan zijn de dames/heren rechters erg kort door de bocht en grijpen ze meteen terug naar de oude cao als zijnde de minimale en normaal geaccepteerde arbeidsvoorwaarden.

Dit had je maar als werkgever moeten incalculeren, en als je dus minder in het contract opneemt loop je dus een enorm risico om als uitbuitende werkgever dubbel gepakt te worden (nabetalingen aan werknemer, afkoopsom werknemer, naheffing soc. premies en pensionen en boete hierover wegens te laat en foutief aangifte)

Buiten het feit dat e.e.a. niet behoord tot een goed ondernemerschap zou je dit ook nooit moeten willen en wordt normaal (de laatste 5 cao's tenminste) afgesloten binnen 6 maanden na afloop van de vorige cao. Dus economisch gewin kun je er ook niet echt aan hebben

• Jan Kampherbeek

Ik zal hieronder niet uiteenzetten wat precies van toepassing is met nawerking bij een afgelopen CAO. AVV en eventueel de wet overgang van onderneming.

Daarvoor is dit bericht te kort.

Vaak vinden opdrachtgevers wel dat de CAO moet worden nageleefd. Staat ook vaak in de contracten. De opdrachtgevers doen dat voor hun eigen medewerkers ook.

Verandering van werktijden kan wel maar eerst het het nieuwe schoonmaakbedrijf je overnemen op de oude voorwaarden. Pas als je over genomen bent moet het nieuwe schoonmaakbedrijf ander passend werk voor je zoeken. Is dat er niet dan moet het niuwe schoonmaakbedrijf ontslag voor je aanvragen.

Helaas kom ik af en toe tegen dat verplaatsing van werktijden alleen maar tot doel heeft er voor te zorgen dat het oude personeel niet mee wil.

Onlangs kwam ik dat nog tegen. De werkzamheden moesten van de ochtend naar de avond.

Na contact met de oprachtgever bleek dat het de opdrachtgever eigenlijk niet zoveel uit maakte.

Het doel was een schoon kantoor in de ochtend.

De werktijden zijn toen weer aangepast aan de tijden die de schoonmakers beter uitkwamen.

Als je lid bent van een bond neem dan contact met ze op.

Bel anders mij maar even: 0512-583470

Jan Kampherbeek

CNV schoonmaak

• Amberh

Heb vandaag een niet al te vriendelijke brief ontvangen van het nieuwe schoonmbedrijf, kort samen gevat het volgende zoals in cao beschreven kan ik bij ze in dienst treden , echter opdrachtgever heeft aangegeven dat ze niet willen dat ik daar blijf, dus ik kan ervoor kiezen om bij mijn huidige werkgever te blijven, en zoniet dan hebben ze werk voor me in hardinxveld is dus veel verder dan waar ik nu werk, ben afhankelijk van fiets, dus dat wordt niks. Gr amber

• Amberh

Nog een vraag,, ik kan nergens vinden hoe het nu b ij wet geregeld is, ivm de verpichting van het nieuwe schoonmaakbedrijf naar mij toe zodat ik op het huidige object kan blijven als ik dat wil. Ik werk er al immers zeven jaar. Gr amber

• Amberh

Niemand die dit weet?

• Loon

Hoi Amberh,

Jan Kampherbeek wil je graag helpen, schrijft hij. Hij geeft zelfs zijn telefoonnummer.

Omdat in deze materie iedere situatie toch anders is, kun je niet een pasklaar antwoord verwachten. Ik zou zeggen, JAN BELLEN………………

Succes ermee!!

Loon

• Amberh

Allemaal bedankt voor de tips, dit is een heel goed innitatief om mensen raad te geven.

Ik heb onlangs besloten om de eer aan mezelf te houden , en heb opgezegd . Gr amber