Onzekerheid ivm overname

• Amberh

Hoi allemaal,

Ik ben hier gekomen na wat zoeken op internet, heb ook de meeste berichten volgens mij al kunnen vinden over,, jawel hoor een overname!

Maar kon mijn vraag hier niet vinden, eigenlijk speelt het volgende ik werk nu al ruim zes jaar in vaste diens voor een schoonmaakbedrijf, en wij werken dus al ruim zeven jaar voor deze opdrachtgever, nu heeft de opdrachtgever het contract opgezegd in december, en de bedoeling was dat er een ander schoonmaakbedrijf zou komen er zijn diverse offerte's aangevraagd. Uiteindelijk is er nu nog een die volgens mij kans maakt, want ik heb gezien dat de mensen van dit schoonmaakbedrijf voor de tweede maal weer bij opdrachtgever zijn geweest. Huidig schoonmaakbedrijf doet echt zijn best om het voor mij te regelen, maar elke communicatie naar opdrachtgever toe wordt niet beantwoord.

Nu vermoeden het huidige schoonmaakbedrijf en ikzelf dat er min of meer een oneerlijk spelletje wordt gespeeld tussen opdrachtgever en vermoedelijke nieuwe schoonmaakbedrijf, om te doen alsof er geen nieuw bedrijf komt, en de opdrachtgever dus zo van mij al wil komen, want er is kenbaar gemaakt dat ze een nieuwe medewerker(ster) willen . Nu vraag ik me af of dit zo maar kan, en wat ik nog kan doen.

Ik hoop dat iemand tips heeft, bedankt vast.

• Loon

Hoi Amberh,

Indien er aan een andere partij de opdracht gegund is, moet dat kenbaar gemaakt worden. Jouw werkgever is dan verplicht om jou ter overname aan te bieden en het nieuwe schoonmaakbedrijf moet jou aannemen tegen de huidige arbeidsvoorwaarden, zoals beschreven in de CAO.

Indien de nieuwe werkgever jou niet wil laten werken op dit object, dan moet hij passend vervangend werk regelen. Hierover is onlangs een dsicussie op deze site geweest.

Mocht er dus een gunning komen waardoor jij op straat komt te staan, dan kun je dit volgens mij juridisch aanvechten.

Jammer dat dit soort praktijken nog steeds voorkomen, hoewel er in jouw verhaal nog niks staat over de gunning van de opdracht.

Groet,

Loon

• henk

Amberh,

loon heeft gelijk met zijn beschrijving, maar er gaat nog een “kleine” stap vooraf.

Jullie opdrachtgever zal in iedergeval jouw werkgever schriftelijk moeten laten weten dat het schoonmaakcontract beeindigd wordt en wel enige tijd vooraf (meestal 3 maanden, maar dit ligt aan de voorwaarden waarop het schoonmaakcontract gebaseerd is).

Jouw werkgever bevestigd dan schriftelijk de opzegging van het contract aan zijn opdrachtgever en verzoekt om de naam en adres gegevens van het nieuwe schoonmaakbedrijf, zodat hij dit bedrijf kan houden aan de CAO contractovernameparagraaf. Dit is een wettelijk verzoek waaraan de opdrachtgever moet voldoen als hij zelf niet naderhand aansprakelijk gesteld wil worden voor de kosten die voortvloeien uit een geschil over de personeelsovername.

het nieuwe schoonmaakbedrijf is verplicht bij opdrachtverstrekking van het nieuwe schoonmaakcontract te informeren naar de naam en adres van het zittende schoonmaakbedrijf om na te gaan welke personeelsleden overgenomen moeten worden. Dit alles binnen een termijn van ik dacht twee weken.

het nieuwe bedrijf vraagt dan alle gegevens over de personeelsleden die overgenomen moeten worden op bij het zittende bedrijf en biedt de personeelsleden een gelijkluidende arbeidsovereenkomst aan.

Uitgezonderd zijn personeelsleden die niet onder de CAO regel vallen of personeelsleden waarvan het zittende schoonmaakbedrijf zelf ander werk aanbied (omdat ze hun goede mensen niet kwijt willen aan een concullega).

wanneer jouw werkgever deze stappen niet doet is hij verantwoordelijk voor jouw aan het werk te houden zonder dat hij de kosten kan verhalen

wanneer het nieuwe bedrijf deze stappen niet doet, kan jouw werkgever hem aansprakelijk stellen voor de kosten (loon doorbetaling ed aan jouw)

wanneer de opdrachtgever weigert mee te werken kan hij aansprakelijk gesteld worden voor (een deel) van de kosten .let op hier is nieuwe jurispondentie over

(dit was een geval waarop het nieuwe bedrijf geen inzicht kreeg over naw gegevens zittende bedrijf en zij naderhand geconfronteerd werden met een onverziene claim. Deze is voor 80% aan de opdrachtgever te weiten geweest.

helaas lopen deze zaken vaak op rechtzaken uit, maar als jouw werkgever slim en snel reageert kan hij veel problemen voor hem maar ook voor jouw voorkomen

succes

henk

• Amberh

Oke, duidelijk.

Maar het volgende speelt, er is officieel door de opdrachtgever opgezegd, per eind december 2011, de drie maanden opzegtermijn zijn dus gehandhaafd.Ik werk officieel nog tot eind deze maand. Maar het is nu bijna eind maart, en er is nog niks vermeld, en dus bekend.

Echter het volgende maakt het erg lastig, mijn huidige werkgever heeft bij de bestaande opdrachtgever al meerdere malen gebeld, gemaild , brief gestuurd.

Met de vraag wat de bedoeling is, en dat ze graag de gegevens van het nieuwe schoonmaakbedrijf willen hebben, omdat ze hun willen benaderen om het voor mij netjes en correct te regelen, of wel af te handelen.

Maar de opdrachtgever werkt totaal niet mee, er wordt nergens op gereageerd, en de enigste melding die het huidige zittende schoonmaakbedrijf heeft gehad is, dat de opdrachtgever steeds meld dat ze het nog niet weten. Er wordt in alle toonaarden gezwegen terwijl vorige week ik in het voorbij gaan zag, dat iemand van een al eerder gezien schoonmaakbedrijf door mij, weer bij opdrachtgever op bezoek was. En de persoon die de belangen van opdrachtgever behartigd op gebied van schoonmaak probeerde te verdoezelen dat ik zag dat hij de offerte van het hier boven genoemde schoonmaakbedrijf, meenam en ze verdwenen achter de gesloten deuren boven.

Dus zowel het huidige zittende schoonmaakbedrijf als de persoon in kwestie ikzelf dus , wij worden overal buiten gehouden, en er wordt ons niks medegedeeld.

Dit maakt het heel lastig om tot een oplossing te komen. Maar voor mij begint de tijd te dringen want ik wil wel graag weten waar ik aantoe ben.

• henk

Amberh

zoals je het nu stelt is het huidige contract opgezegd, en er komt dus (nog) geen vervolgschoonmaakcontract met een schoonmaakbedrijf. Dit houdt in dat eigenlijk per 1 april geen schoonmaak meer gedaan wordt in het pand van de opdrachtgever. Op basis van dit gegeven blijft je huidige werkgever verplicht jou vervangend werk te geven voor de uren zoals in jouw arbeidscontract staat. Hij moet dus voor vervangend werk zorgen, kan hij dat niet rest hem alleen maar de gang naar de rechter om een ontslag vergunning voor jouw aan te vragen, met alle kosten en (tijds)problemen van dien

Let op hier komt de aap uit de mouw. Indien nu naderhand blijkt dat er toch vanaf 1 april schoonmaakwerkzaamheden zijn uitgevoerd of een termijn van 1,5 jaar na deze datum(en het maakt nu niets uit of dat door een “eigendienst” of een ander schoonmaakbedrijf wordt gedaan) dan moet jouw werkgever via een kort geding het CAO artikel 38 (werkgelegenheid bij contractwisseling) afdwingen en alle kosten op beide andere partijen (opdrachtgever en nieuw schoonmaakbedrijf) verhalen.

Tevens is het zeer aan te bevelen wanneer het nieuwe schoonmaakbedrijf OSB lid is een klacht bij het OSB geschillencommissie in te dienen, wanneer het nieuwe schoonmaakbedrijf toevallig ook nog zo hypegeil is geweest om de nieuwe code schoonmaakbedrijven te ondertekenen gaan ze helemaal nat. Ontduiking CAO afspraken, bewust schenden van de code, is volgens de regels voldoende om als OSB lid geroyeerd te worden. Leuk voor de publiciteit, iedereen valt over je heen (bonden, fiscus, Arbeidsinspectie, want waar rook is is ook meer vuur) en geen enkele opdrachtgever wilt zijn contracten met dat bedrijf verlengen.

Ook de opdrachtgever zal mooi te kijk of te K*kk*n staan, zie maar over de commotie aan het adres van sommige overheid en semi overheden die aanbestedingen uitschreven met de laagste prijs als gunningscriteria. De pers smult er van en geeft zo een opdrachtgever een leuke zwarte piet en slechte PR gaat hard rond.

voorlopig is er voor jouw nog niets aan de hand, maar succes

henk

• Loon

Wat ook een redelijk onbekend “addertje onder het gras” is, is dat de opzegtermijn van de zittende dienstverlener pas in gaat vanaf het moment van de bekendmaking van de gunning. (dit als de algemene voorwaarden OSB worden gehanteerd)

Dus, als vorige week de gunning bekend gemaakt werd, dan is de opzegtermijn maart, april, mei zodat 1 juni de nieuwe dienstverlener pas kan starten………

Maar nogmaals, het blijft vervelend dat er op deze wijze over de rug van de schonnmaakmedewerkers contracten verhandeld worden. De schoonmaakmedewerkers hoeven hier niet de dupe van te worden!!!

• Amberh

Goedemiddag,

Heb bij het zittende schoonmaakbedrijf geinformeerd, maar volgens hun is het contract opgezegd vanaf eind december, en loopt het dus af in maart.

Dus ik ga er dan maar vanuit dat ik vanaf eind maart niet meer werk bij deze opdrachtgever, of er moet nog een wonder gebeuren.

Maar er wordt in alle toonaarden nog steeds gezwegen, vandeweek heeft het schoonmaakbedrijf waar ik voor werk weer een poging gedaan om in contact te komen met de opdrachtgever, maar weer nul reaktie. Ongelofelijk dat dit soort dingen nog plaatsvinden anno 2012. Ik leg me er maar bij neer, zit weinig anders op denk ik.

• Amberh

Hoi allen,

Even een update, mijn gegevens zijn bekend bij nieuwe bedrijf, contract krijg ik eerdags.

Maar nu het volgende, er is mij medegedeeld dat de opdrachtgever de tijden wil veranderen, ik werk nu s'morgens, en hij wil dat dit wordt van 16.15 tot 19.15 . Dat wordt onmogelijk voor mij , drie schoolgaande kinderen, ik kan dit niet inplannen in ons gezin.

Ik vraag me dus af, in hoeverre de nu ruim zes jaar gewerkte tijden tot mijn rechten horen.

Ik hoor het graag van jullie,, bedankt vast Amber.

• henk

kort samengevat de overname clausule in CAO:

het overnemende schoonmaakbedrijf dient jouw een arbeidsovereenkomst aan te bieden onder de zelfde voorwaarden die je ook eerst had, dus werkuren en werktijden moeten (ongeveer) hetzelfde zijn. Indien dit op het object niet mogelijk is (andere werktijden) dan moet het schoonmaakbedrijf een andere werkplek aanbieden.

Pas op bij aanvang werkzaamheden nieuw object gaat de 1,5 werkjaar voor contractovername opnieuw tellen Dus wanneer je nieuwe werkgever dit object na een jaar kwijt raakt kom jij niet in de overnameprocedure naar een nieuwbedrijf, maar moet jouw werkgever je wederom op een andere werkplek inzetten of ontslagvergunnning aanvragen.

goede tip vraag bij je huidige of nieuwe werkgever een exemplaar van de CAO aan. Dit moeten ze verstrekken. in huidige situatie zal het wel nog de oude CAO zijn (lopend tot 31-12-2011, maar door uitblijven van nieuwe geldende cao blijft deze gehandhaaft) maar als de onderhandelingen ooit nog eens afgelopen zijn is er hopelijk weer een cao voor 1 a 2 jaar

succes

henk

• jada

Ik vraag me af of momenteel de CAO wel geldig is voor niet OSB leden. Ik wil dit absoluut niet promoten maar kwaadwillenden kunnen hier hun voordeel mee doen. Kan het ook mis hebben maar volgens mij is er nu geen CAO en zijn alleen OSB leden gehouden om deze toch na te leven.