OPZEGGEN VAN OSB WIE DOET ER MEE?

• Schoongenoeg

Ik heb dit forum eens goed doorgelezen.

Wij worden er gek van dat die grote schoonmaakbedrijven ver onder prijs gaan zitten.

Met 4 schoonmaakbedrijven hebben wij een offerte uit mogen brengen ( mooi overzicht erbij van het OSB) Gedragscode enz enz en wat horen wij "wij gaan voor de goedkoopste, het scheelt EUR 1100,00 per maand) met drie andere schoonmaakbedrijven de offertes van elkaar vergeleken en deze zaten allemaal dicht bijelkaar qua uren schoonmaak en uurloon.

Marktgedrag moet veranderen “wij zien het niet”

CAO waar staakt men “bij de grote schoonmaakbedrijven en hun grote opdrachtgevers”

Sommige dingen in CAO mag/moet men wel een keer aanpassen maar waar men nu over heeft “Ook het OSB” te gek voor woorden

Een idee was geopperd om een 2 werkgeversorganisatie op te starten voor de kleine/middelgrote schoonmaakbedrijven, zelfs het OSB had er oren naar.

Wat zit er aan het ROER BIJ HET OSB…. JUIST.

Wij gaan na 15 jaar lid te zijn geweest bij het OSB nu ons lidmaatschap beeindigen,

DUS weer een lid minder voor het OSB

• Loon

Korte rekensom:

1100 euro per maand =13200 euro per jaar

255 werkdagen betekend een verschil van 51,76 per dag

dit is (bij 22,50 euro per uur) 2,3 uur per dag

gemiddel;de prestatie van 350m2/uur wil zeggen dat de gegunde partij ruim 800m2 per uur moet verdelen onder de schoonmakers die, toch al erg hard moeten werken om de afgesproken prestaties uit te voeren.

Rest me te vragen wat de opdracht inhoudt: Aantal m2 in ruimtesoorten en parameters van gegunde partij (aanneemsom en schoonmaakuurtarief)

Aan de hand van de gevraagde gegevens kun je inzien of de inschrijving realistisch is, maar dat blijft toch een achteraf verhaal.

Uit ervaring weet ik dat partijen altijd akkoord gaan met het gestelde in de aanbestedingsdocumenten, de volgende vraag is dan ook wie effectief controleert of er ook comform de aanbesteding gewerkt wordt. Ook hier kan ik zeggen dat hiet te weinig opvolging aan gegeven wordt zodat dienstverleners na gunning van opdracht hun eigen weg nemen om de opdracht uit te gaan voeren.

Of het OSB deze handelswijze kan veranderen, ik denk van niet………………….

Groet,

Loon

• jada

www.schoonmakeniseenvak.com Er is een nieuwe MKB organisatie in oprichting die heet SIEV, opgericht door 3 kleine ondernemers. Misschien iets voor jullie?

• Schoongenoeg

Bedankt Jada,

Ik zal zeker een kijkje gaan nemen.

Loon,

Begroot was: 2975, 3050 en 3100 EUR de kleine schoonmaakbedrijven.

De grote is EUR 1100 goedkoper zij doen dit dus voor EUR 2000,00

ongeveer 2250 m2 Bg en 1e verdieping met Trap. vloerbedekking, PVC en Linioleum. kleine hokjes van ongeveer 20 m2 Kleien en grote kantoren, vergaderruimte's ( waar het meeste tijd in gaat zitten is dat) elke maand alle jalouzieen afgestof moeten worden. Het gaat om een nieuwbouwpand en Rekening houdend met controle rondes van de GGD

• Pieta

De enigste die deze handelswijze kan veranderen is het schoonmaakbedrijf en de opdrachtgever!

En een kijkje nemen bij schoonmakeniseenvak.com is zeker de moeite waard.

Om dingen in de schoonmaakwereld te veranderen c.q. verbeteren helpt het niet om van alles te gaan roepen.

SieV gaat proberen om de kleinere schoonmaakbedrijven op de kaart te zetten.

Als je op de hoogte wil worden gehouden even aanmelden bij: sabine@schoonmakeniseenvak.com

Zien we je op de Interclean op 9 mei?

• Loon

Zoals al aangegeven lijkt dit geen vorm van goed opdrachtgeversschap.

Zoals ik al heb laten doorschemeren wordt de prestatie erg onder druk gezet door laag in te schrijven.

Met de parameters zoals gegeven, uitgaande van 255 werkdagen en een (door mij ingevuld) reeel uurtarief van 22,50 wordt in het geval van de grote partij een uurprestatie verlangd van 537 m2/uur. Bij Schoongenoeg zal de prestatie dan op 347 m2/uur liggen.

Het laatste geval is qua prestatie zeer acceptabel, ralistisch en dus geloofwaardig te noemen. Een prestatie van > 400m2/uur moet echt goed verklaard kunnen worden, wil ik het geloven.

Maar, zoals gezegd zal de OSB dit nooit controleren……………………….

Wellicht dta het geboden alternatief voor de OSB hier wel actief werk van kan maken.

Groet,

Loon

• Schoongenoeg

Vandaag toevallig de uren gekregen die het G. schoonmaakbedrijf nodig denk te hebben het scheelt ongeveer per week 7 uur met de andere schoonmaakbedrijven

Werkdruk: ben je gek!

Brief gekregen van de opdrachtgever waar de offerte heen is gegaan Met vermelding Wij gaan voor de goedkoopste

Toch maar ff een afspraak maken met het OSB………. denk ik, zal eerst een mailtje sturen.

• Loon

Beste Schoongenoeg,

Wat een heldere boodschap dat opdrachtgever voor de goedkoopste gaat!!!

Opdrachtgever wil er dan nog niet aan geloven dat de kwaliteit erg onder spanning komt te staan met alle nare gevolgen van dien. Uiteindelijk moet de opdrachtgevr zelf ook erg veel tijd investeren in de schoonmaak en dat moet toch ook ergens van betaald worden.

Misschien bestaat de kans dat de opdrachtgever het gezeur over een paar maanden zo zat is, dat hij toch gaat kiezen voor kwaliteit. Dan zal hij zeker contact met jullie opnemen. Beter is nog om over een paar maande zelf te bellen met de vraag hoe het is en of jullie nog iets kunnen betekenen. Door deze proactieve insteek ga je het op den duur winnen……………

Ik ben benieuwd naar de reactie van het OSB?????

Succes,

Loon

• jada

Onlangs schreef de belastingdienst een hele grote aanbesteding uit. Hierbij werd vermeld dat ze de code hadden ondertekend en onderschreven. ISS kwam met een aanbieding waarin ze met droge ogen beweerden door o.a. rugstofzuigers een m2 prestatie van meer dan 750m2 per uur te kunnen halen. ISS was hierdoor de goedkoopste. Echter de belastingdienst wees de inschrijving af als zijnde ongeloofwaardig. ISS heeft vervolgens een kort geding aangespannen en deze week werd bekend dat ze verloren hebben. Ook de rechter heeft bepaald dat deze normen ongeloofwaardig zijn en in strijd met de Code verantwoordelijk marktgedrag.

Kleine positieve tekenen dat er wel wat beweegt in de branche. Overigens kun je aantoonbaar en bewezen gevallen zoals omschreven door schoon genoeg melden bij de Code Commissie. Even googlen op www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl. Zij gaan zover mogelijk onderzoeken of hier sprake is van marktverstoring. Overigens moet dan wel of de opdrachtgever of de opdrachtnemer de code hebben ondertekend.

• Schoongenoeg

OSB op bezoek gehad en de brief ook laten lezen dat de opdrachtgever voor de goedkoopste gaat.

Aantal uren doorgegeven uitgerekend aantal m2 schoonmaak komt men uit op 537 m2.

OSB kan en mag hier niets mee.

Tenzij de beide partijen de code hebben ondertekend.

In mijn beleving is dit nu alles een wasse neus.

Ook dat de grote goedkoper inschrijven, kreeg een vergelijking met vliegdiscounters dat je bij de 1 voor 150 euro en bij de ander voor 50 euro naar Barcelona kan vliegen. Ik heb mij netjes gehouden maar daar zak je toch de broek vanaf "wat een vergelijking"