Onderhandelingen CAO lopen weer vast

• jada

Gister waren er wederom onderhandelingen over de nieuwe CAO. Eindbod van de werkgevers: 5% voor een tweejarige CAO werd met name door het FNV direkt afgewezen. Sterker nog binnen 5 minuten bezetten ongeveer 100 schoonmakers de onderhandelingsruimte.

Vandaag waren zo'n 40 schoonmakers aanwezig in het gebouw van het OSB om hun eisen kracht bij te zetten.

Het CNV is ook niet geheel tevreden maar legt het voorstel voor aan de achterban. Het FNV doet dit zelfs niet, een kleine groep stakers bepaalt alles.

Het FNV heeft hardere acties aangekondigd.

• henk

Nederlands op zijn smals.

een paar “schreeuwers” bepalen het voor de hele groep.

of te wel het “werkleven” van 180.000 schoonmakers/schoonmaksters worden gedicteerd door een groepje van 100 mensen.

Het siert de onderhandelaars van de CNV dat ze het bod van de werkgevers (hoe goed of slecht het ook in hun ogen is) voorlegt aan hun leden zodat de beslissing van de meerderheid hierover kan beslissen. Wat de uitkomst hiervan ook is DIT IS DEMOCRATIE.

Voor de fnv is dit een vreemd woord daar beslist een klein groepje waar de meerderheid mee moet leven (gek he dit gebeurd ook in Sirie en dan noemen we het dictatuur)

Vandaag nog een gespek gehad met een zogenaamde staker (gelukkig niet bij ons in dienst) Ondanks een bovengemiddelde opleiding wist deze schoonmaker niet eens waar hij het overhad. Brallen over looneisen, ziektedagen dat kon hij, maar als je dan vraagt hoe hij denkt over de tweejarige doorbetaling van loon bij ziekte en vraagt welk percentage hierbij terecht zou zijn dan weet hij niets te zeggen. Het iedere maandag ziekmelden op dat je in het weekend bent wezen stappen en dus je werkgever en collega's opzadelt met lasten en hogere werkdruk -geen antwoord.

Op mijn vraag hoe hij dacht meer respect op zijn werk te krijgen, als hij zelf constant loopt te schelden over k*t turken op zijn werk (hij zelf is 2e generatie marokaan in nederland) en hij dan fnv nabralt van dat de nederlanders hem moeten respecteren en zijn cultuur moeten accepteren dan breekt mij de klomp.

Is het niet eerder zo dat juist iemand van buitenlandse afkomst beter moet weten en er respect moet zijn voor iedereen ongeacht land van herkomst van hem/haar of hun ouders.- geen antwoord

het punt is als ik als Nederlander naar het buitenland ga, krijg ik te maken met andere zeden en gewoontes, en dan maak het niets uit of het belgie/ griekenland/ een afrikaans land of nieuw zeeland is, hierbij moet ik mij aanpassen, de taal leren ed. als ik in de groep wil opgaan. Wil ik opvallen en mijzelf in een glazenhuisje wanen dan doe ik mijn eigen ding maar kan ik dus ook (negatieve) reactie's verwachten.

De OSB vertegenwoordigd de werkgevers en ik ben echt niet altijd met hun zienswijze eens (ben zelfs bewust geen lid meer) maar met deze CAO voorstellen tonen zij (en wij dus ook) de goede wil om de omstandigheden voor onze medewerkers zoveel als mogelijk is te verbeteren. Dit alles met in het achterhoofd dat onze bedrijven wel moeten blijven bestaan en ook nog wat winst moeten blijven maken om juist ook in de toekomst werk te kunnen blijven bieden aan al onze medewerkers. de ongebonden medewerkers, de CNV-ers, de FNV-ers ongeacht hun oorsprong of cultuur.

Ik wenst de leden van CNV veel wijsheid toe, hoop dat de FNV tot inkeer komt en realistisch gaat nadenken, dan komen we uiteindelijk er wel uit

• andre

Ik volg de discussie nu met enige tijd en wat mij opvalt is dat de fnv denkt dat ze in het voordeel van de werknemer denken

Als de fnv deze eisen voor erlkaar krijgen staat dadelijk een groot deel van de mensen op straat

De lonen stijgen in Nederland dusdanig dat als we op deze manier doorgaan we onbetaalbaar worden en bedrijven en particulieren de werkzaamheden weer zelf uit gaan voeren

Ik heb ook tegen mijn mensen gezegd(ben inderdaad een werkgever)dat ze van mi meer mogen verdienen als ik er aan het einde van de maand er maar wat aan overhoud

Ik heb nu al brieven van bedrijven gekregen dat ik dit jaar max een prijsverhoging mag invoeren van 0.8% i.v.m slechte economie

Hoe moet ik dan de looneisen van de fnv nakomen

Het is volgens mij niet de bedoeling dat werk mij geld gaat kosten

Dus als het doorgaat dan ga ik in een kleinere vorm(lees 1 man ) verder omdat ik dan meer verdien zonder personeel dan met

Ik ben het wel eens dat er meer respect moet komen en de werkdruk omlaag moet

Wijzelf regelen dat wel omdat er geen werk word aangenomen tegen een dumpprijs

andre

• jada

http://www.petities24.com/schoonmakend_mkb

Hier kun je de petitie tekenen tegen de eisen en manier van onderhandelen van het FNV.

• andre

Bedankt heb de petitie al ondertekent

Ik breng dit ook onder de aandacht van collega bedrijven

Dit geneuzel moet gewoon stoppen

De fnv begint zich zo langzamerhand belachelijk te maken, het zijn net een stel kleine kinderen die hun zin niet krijgen

Het is niet voor niets dat ze zeggen“met de fnv sneller in de ww”

De osb heeft een aanbod gedaan die ik niet meer dan redelijk vind om mee te onderhandelen

De medewerkers krijgen dan al meer dan ik kan doorberekenen maar daar kan ik mee leven

Winstmarge word weer lager maar we blijven in ieder geval nog wat verdienen

andre

• marielle

hoi andre,

jou reactie over geen werk aannemen tegen een dumpprijs,zo denk jij misschien,maar de grote bedrijven doen dat wel.

ik denk dat als je bij een klein bedrijf in dienst bent,dat je het dan redelijk goed heb qua werkdruk,dat is bij een groot bedrijf niet.ik staak niet mee of zo.ben gewoon aan het werk.maar een loonsverhoging vind ik vrij normaal.respect krijgen!!!!tja wat zal ik daar van zeggen,als je je werk goed doet,krijg je genoeg respect,waar ik werk wel.dat van de wachtdagen ????ik ben haast nooit ziek dus kan ik niet over mee praten,maar die bonus dagen dan terug(omdat je nooit ziek ben)vind ik beter dat is een beloning.

• jada

Marielle, een helder en realistisch verhaal. Ik heb meer respect voor jou en de overige 98% doorwerkers dan voor het groepje trommelaars die een CAO heeft getorpedeerd waar de werknemer er bijna 3,5 op vooruit zou gaan. Voor 2012 en ook nog een keer 3,5% voor 2013. Dit ondanks economisch zwaar weer.

Tussen het MKB en de grotere werkgevers zit idd een groot verschil. Logisch want waar ik iedereen persoonlijk ken, weet hoe hun gezin rijlt en zeilt, me zorgen maak als ze problemen hebben ben je bij een grote werkgever nummer zoveel. Dat is overigens over het algemeen vaak bij grote bedrijven in welke branche dan ook. Het grote probleem ligt hier niet alleen. Er zijn ook kleine bedrijven die niet fatsoelijk werken. Het probleem ligt in het feit dat opdrachtgevers toch meestal kiezen voor de laatste prijs. Zeg maar denken dat je een biefstuk kunt kopen voor de prijs van een gehaktbal. Schoonmaak is laaggeschoold werk, iedereen kan het denkt men, het mag dus niets kosten.

Succes verder en je werkgever mag blij met jou zijn.

• andre

Een werknemer die nooit ziek is kan van mij een bonus krijgen als dit in het cao bepaalt word

Het kost immers meer als iemand niet werkt als dat je een bonus betaalt en je kan je afspraken beter nakomen

Het enige probleem is in nederland dat dit soort bonussen extra belast worden(hoogtetoeslag ook, het geeft een hoop administratie en de werknemer ziet er weinig van terug)

Het enige waar ik het echt niet mee eens ben is dat medewerkers een cursus nederlands mogen volgen onder werktijd

Als ik iemand aanneem in nederland mag ik er toch vanuit gaan dat die persoon nederlands kan spreken en schrijven

Het klopt inderdaad dat je bij een klein bedrijf beter af bent

Ik heb vorig jaar 4 mensen moeten overnemen omdat dat zo in het cao is geregeld en ze doen nog steeds de zelfde objecten schoonmaken maar nu met betere begeleiding en respect en nu hebben ze het een stuk beter naar hun zin en de klant klaagt niet meer ze hebben ook niet de behoefte om te staken (heb hier ook naar gevraagt)

Ze hebben hiervoor bij een groot bedrijf gewerkt

andre

• marielle

ik snap dat het er allemaal niet beter op word hier in nederland,alles gaat omhoog(kijk alleen al maar naar de ziektekosten)maar dat is dus het probleem,alles gaat omhoog,dus zou ons loon ook omhoog moeten,

ook snap ik dat men denkt dat iedereen in de schoonmaak kan werken,(dat kan niet maar zo denkt men wel)ook schoonmaken is een vak.

zonder ons zou het er overal maar smerig aan toe gaan,(stel je voor dat je ergens naar een toilet moet die haast niet word schoon gemaakt!!!!)

ben het zeer zeker met andre eens dat het onzin is dat buitelandse mensen onder werktijd op nederlandse les mogen(wist ik niet)maar vind ik echt niet kunnen.

moet het bedrijf en de collega's daar voor opdraaien ???

ik hoop wel dat ze er snel uit zijn wat het nieuwe cao gaat worden,ben het niet met alle punten eens,maar met een hoop toch ook weer wel.

en dank je wel jada voor je comliment,:)

• frits

steeds meer verhogen gaat banen kosten

opdrachtgevers kijken allleen maar naar de prijzen de goedkoopste krijgt de opdracht

ook Europese aanbesteding maakt veel kapot , meer druk en prijze omlaag