ervaringen mbt zeer nadelige gevolgen door overname

  • senja

    Ik ben destijds overgenomen door een ander schoonmaakbedrijf.

    Ik heb nu 2 werkgevers.

    weigeren kon ik niet omdat mijn huidige werkgever toen niet genoeg werk voor mij had.

    Ik kreeg door die situatie ook al meer uren uitbetaalt dan ik werkte.

    Dit hield dus in, ging ik niet mee met het werk dan kon ik worden ontslagen voor die uren.

    Dit werd mij en andere collega's ook letterlijk mondeling en schriftelijk mede gedeeld.

    In principe had ik niet mee gehoeven want ik werkte immers geen 1,5 jaar op het pand.

    Er werd me desondanks ,evengoed een kontrakt aangeboden voor die uren omdat de opdrachtgever mij graag wilde houden.

    Bij mij is ook bekend dat indien je werk weigert, dan kom je waarschijnlijk niet in aanmerking voor een ww uitkering en zeker niet in mijn situatie omdat ik al minder uren werkte waar ik voor betaalt werd.

    De overname heeft voor mij zeer nadelige consequenties met zich mee gebracht:

    Geen reiskosten en reisuren vergoeding meer naar de aaneengesloten panden, want daar werk ik nl voor de 1e werkgever.

    Gelukkig zijn de tijden wel aangesloten, maar het kost me wel reisuren nu.

    Nu ik inmiddels ruim een jaar bij de 2e werkgever in dienst ben, met al zijn ups en downs , want het is gewoon een slechte werkgever qua uitbetaling extra uren enz.,enz.enz.

    krijg ik te horen dat ik teveel uren op het pand heb en de opdrachtgever gaat bezuinigen op de schoonmaak, ja ja…….

    Ze willen mij dus waarschijnlijk op een ander pand plaatsen.

    Nu vind ik dit heel vreemd dat dat zomaar mag.

    Ze hebben me toch uiteindelijk overgenomen voor die aantal uren, het staat nl ook in het kontrakt vermeld.

    Opdrachtgever is ten zeerste tevreden over mij, absoluut geen klachten.

    Misschien kunnen de opdrachtgevers beter niet tevreden zijn, want je ziet het, het wordt niet beloond, nee je wordt gewoon weer gedumd.

    Deze kreet hoor ik overigens wel meer in de schoonmaak branche, dat je beter je werk maar niet al te goed moet doen, want daar uit blijkt dat je tijd genoeg hebt.

    Dit is dan ook waarschijnlijk de rede dat sommige medewerkers gewoon niet goed genoeg hun best doen.

    Maar helaas heb ik die mentaliteit niet, ik ben zeer resultaat gericht en ook nooit ziek .

    Nu is mijn vraag kan een werkgever dit van je eisen???

    Ik vrees nu nog meer nadelige gevolgen want stel dat ik meer km moet maken.

    Ja, je krijgt dan (nou, met veel moeite bij deze wg.) reiskosten, maar ik moet ook weer naar die andere panden van die andere wg toe en hoe ver is dan weer die afstand.

    Nog even en ik verricht vrijwilligerswerk.

    Dit hadden ze toch ook bij overname kunnen melden, dat er uren vermindering zou komen.

    Eigenlijk is de gehele situatie absurd en te zot voor woorden, ander schoonmaakbedrijf want die kon goedkoper werken en nu nog een uren vermindering en dit voor een zeer groot gerenommeerd bedrijf dat jaarlijks winst boekt, schandalig gewoon.

    Ik hoef echt geen 12% loonsverhoging, alleen respect met uren behoud, vrijwillige keuze qua overname en reiskostenvergoeding.

  • jada

    Senja,

    Ik vind het moeilijk je verhaal te beoordelen. Het is een lang verhaal met veel haken en ogen. Zou je adviseren om lid te worden van het CNV en Jan Kampherbeek te benaderen. Die zal je eerlijk vertellen welke rechten je hebt en wat je kunt doen.

    Ik ben geen zieltjeswinner voor de vakbonden, het FNV vind ik te radicaal. Het CNV doet echter goed werk waar wij als ondernemers ook mee geholpen worden. Immers bedrijven als jou werkgever beschadigen onze branche.

    Succes.

  • senja

    Hallo Jada,

    Bedankt voor je reactie.

    Ja, je hebt helemaal gelijk, ik ben ook al overgestapt naar CNV.

    Dit ook nav zeer slechte ervaringen met het FNV.

    FNV doet inderdaad heel weinig voor je, behalve dan het verkeerde advies geven.

    Communicatie is ook heel slecht met het FNV, alles moet schriftelijk en dan maar hopen dat ze er aandacht aan besteden.

    Ik krijg ook de indruk dat ze daar niet zoveel juridische kennis hebben.

    Het CNV is makkelijker toegankelijk als je een geschil hebt met je werkgever.

    Bovendien vind ik het heel positief dat Jan Kampherbeek ook op deze site mee discussieert , advies of zelfs zijn hulp aanbiedt.

    Het is gewoon jammer dat het zo gaat in de schoonmaak branche.

    Een collega van mij heeft zelfs , mede door weer een overname, haar ontslag ingediend.

    Ze moest de helft van haar tijd inleveren, weer een pand extra erbij en wat nog het ergste is weer in dienst bij een groot schoonmaakbedrijf, nog meer ellende erbij.

    Als ze het aanbod had geaccepteerd zat ze met 3 wg opgezadeld, terwijl ze maar een parttimer is.

    Lekker omslachtig allemaal.

  • Jan kampherbeek

    Bel me gerust even ( 0512-583470)

    Jan Kampherbeek

  • senja

    Hallo Jan,

    Nog even een reactie van mijn zijde.

    Allereerst hartelijk dank voor je geweldige aanbod.

    Er is nog geen concreet besluit genomen, maar zodra ik die krijg, maak ik heel graag gebruik van je aanbod.

    Mag ik je wel even vragen waarom er nog helemaal niets bekend is over de reiskostenvergoeding in het nieuwe CAO, wordt het uberhaupt wel gerealiseerd.

    Bij mijn weten zou het in het nieuwe CAO gunstiger worden, maar ik lees of hoor er helmaal niets over.

    Wat ik overigens ook niet snap is dat het reizen met openbaar vervoer voor 100% wordt vergoed en de vergoeding met de auto pas vanaf 30 km.

    Dit is toch absurd.

    Met de auto naar het werk is toch eigenlijk ook voor de werkgever alleen maar gunstiger want de werknemer is makkelijker inzetbaar, vooral als je op meerdere panden werkt..

    Ik zou bijvoorbeeld geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, dus ben al afhankelijk van eigen vervoer.

    Ik snap daarom ook niet waarom er nog steeds geen concreet besluit kan worden genomen, al is het maar een deel want de benzine wordt ook alleen maar duurder.

    Mijn hoop was dan ook echt gevestigd op het nieuwe CAO waarbij ik dan eindelijk niet zelf voor de kosten moet opdraaien, want ik vrees dat met de huidige benzineprijs het voor mij niet meer rendabel is en wat moet ik dan.

  • Jan kampherbeek

    Voor een CAO zijn twee partijen nodig werkgvers en werknemers. die moeten er samen uit zien te komen en dat valt niet mee.

    De werkgevers hebben nu, na 5 onderhandelingsrondes, een eindbod gedaan waarin ze aangeven de eindejaarsuitkering wat te willen verhogen. Die eindejaqaqrsuitkering kan dan gebruikt worden voor een reiskostenvergoeding zodat die netto uitgekeerd wordt. Daar is wel wat tegen.

    Als CNV gaan we dit eindbod aan onze leden voorleggen ( dat doen we altijd). De leden van de bond mogen dan hun mening geven over het totaal. dus de positieve maar ook over negatieve verandering als geheel.

    Die uitslag bepaalt of we dit eindbod zullen accepteren.

    Jan Kampherbeek

  • senja

    hartelijk dank voor je reactie.

    Waarom dan wel vergoeding indien je met de trein gaat?

    De meeste CAO"s hebben toch een reéle reiskostenvergoeding.

    Jammer dat het niet realiseerbaar is, het is voor mij toch wel een kostenplaatje van minstens 150 euro per maand.