Spaaruren en Snipperuren.

• akkeren

Vorig jaar ( Net voor de Zomervakantie) werd ons een spaarurenregeling aangeboden ivm bedrijfsluiting van de scholen, zodat je als het object

gesloten is toch inkomsten hebt. Klinkt goed.

Nu doet zich het volgende voor:

Als het Object gesloten is word er inderdaad spaaruren uitbetaald maar ook een gedeelte snipperuren.

Hierdoor zijn veel mensen in de min komen te staan met hun snipperuren.

Destijds is er ons niets over gezegd dat je ook snipperuren moet afgeven, laat staan je deze opbouwd met deze regeling.

Toen ik aan deze regeling ging meedoen had ik niet veel snipuren staan.

Is deze Wergever correct bezig??? Ik heb mijn twijfels.

Graag antwoord van iemand.

• jannie

Hallo,

Het is de bedoeling dat je 52 weken lang het zelfde loon houd.

40 weken bouw je dus uren op die je dan in de vakantie opgenomen kunnen worden.

Het is niet de bedoeling dat je hiervoor snipperuren voor moet opnemen.

Je werkgever mag niet zomaar snipper uren voor je gaan schrijven als je dit niet wilt je werkgever is verplicht jou hierom te vragen of je de snipperuren wil opnemen ja of nee.

Zijn er snipperuren geschreven terwijl jij daar geen toestemming voor hebt gegeven dan kan je die terug vorderen.

Neem anders even contact op met Jan kampherbeek hier ook op het forum die weet er precies alles van

succes.

Groeten Jannie

• Boss

Hoeveel spaaruren had je al opgebouwd dan ? je kan van je werkgever niet verwachten dat hij je een voorschot gaat geven op deze uren.

• Jan Kampherbeek

De bedoeling van spaaruren is inderdaad dat je over het hele jaar een ongeveer gelijk loon krijgt en dat je als je na een periode van bedrijfssluiting (bij scholen zomervakantie) ziek wordt je niet een veel lagere ziekte uitkering krijgt.

Daarvoor moet aan het begin van het jaar een afspraak tussen werkgever en werknemer worden gemaakt over de inzet van spaaruren. Een aantal mensen wil al hun vakantiedagen inzetten en het tekort opvullen met spaaruren. Andere willen ook nog de mogelijkheid hebben om buiten de vkantieperiode te snipperen.

Helaas vinden veel werkgevers het erg moeilijk om een verschillende afspraak met iederen te maken en maakt men een standaard regeling die natuurlijk niet overal past.

min-uren kunnen niet tenzij er een aparte afspraak met vakbonden is gemaakt.

• Dé Herman

Pff waarom zo moeilijk.

Gewoon de 40 weken delen door 52 maal 4 weken dan heb je iedere 4 weken hetzelfde loon.

Dan de opgebouwde uren die je in die 40 weken opbouwt ook delen door 52 weken maal 4 weken heb je iedere 4 weken dezefde opgebouwde uren die worden uitbetaald. staat dan ook op je loonstrookje.

Einde van de rit pak je de uren waar je nog recht op hebt ivm die 40 weken "zijn meestal een paar uurtjes die kunnen dan op de snipperkaart worden bijgeschreven.

Als de zoekfunctie gebruikt krijg je al heel wat uitleg hierover.

gr, Herman

• Angelina

Hoi.

Ik heb ook een vraagje wat betreft de spaaruren.

Afgelopen jaar 2011 is 2de kerstdag op een maandag gevallen.

Het object waar ik werk is dan gesloten vandaar dat wij spaaruren sparen.

Nu is het geval dat wij voor die week helemaal geen spaaruren meer over hadden en dat ze ons de hele week snipperuren hebben ingehouden,

zelfs voor 2de kerstdag.

Mag dit zomaar.

Kerstmis is toch een bijzonder verlof dag.

Alvast bedankt voor jullie antwoord,

Groetjes Angelina

• Jan Kampherbeek

Voor de 2e kerstdag mogen er geen snipperuren worden ingehouden en ook geen spaaruren.

Jan Kampherbeek

• Edwin

Hallo, mijn vrouw is net overgenomen door een ander schoonmaakbedrijf. Hun werd verteld dat zij een uur per week van de gewrkte uren moeten inleveren (verplicht) dus mijn vrouw werkt 15 uur per week, maar krijgt 14 uur per week uitbetaald. Die uren worden dan “gespaard”, met als kanttekening daarbij dat als je niet ziek wordt of geen extra verlof opneemt dat je die uren na 1,5 jaar gewoon kwijt bent.

Volgens mij kunnen ze dat toch niet verplichten. Plus een uur per week is wel heel erg veel.

Ik hoop snel iets te horen,

Groetjes edwin

• Christa

Hallo Jan,

Toch even een vraag. Wat is jouw uitleg dat er voor de Kerstdagen geen spaaruren gebruikt mogen worden ? Neem nu schoonmakers die op een school werken en eigenlijk maar 40 weken werken volgens het contract met de school. Tijdens bv. een kerstvakantie loopt er dus geen contract met de klant ! en hebben de schoonmakers die op een school werken ook geen loon. Velen maken natuurlijk gebruik van een spaarurenregeling om het inkomstenverlies van zo'n vakantie te compenseren.

Er kunnen toch geen feestdagen op “bijzonder verlof” komen als dit in weken valt dat de klant helemaal geen contract heeft ( schoolvakanties) ?

• Jan Kampherbeek

Dit is een discussie die we vaker tegenkomen.

Als voorbeeld maar even dit jaar.

Kerst valt op dinsdag en woensdag. Voor die dagen hoeven geen vrije dagen ingeleverd te worden of spaaruren opgenomen. Het zijn immers feestdagen waarop normaliter gewerkt zou worden als de school niet dicht is. Die dagen moet gewoon worden betaald.

Voor 24 december en 27 en 28 december wel.

Het komt vaak voor dat die feestdagen niet uitbetaald worden of dat er vrije uren worden afgeboekt. Dat is dus fout en de schoonmakers komt dan tekort.

Hoe het contract met de school is geregeld daar heeft de schoonmaker niet zo veel mee te maken. meestal is het een contract voor een aantal jaren met een programma voor 40 weken maar soms is het ook anders bijvoorbeeld vloeren in de was tijdens de vakanties.