Eindelijk akkoord CAO schoonmakers

• Onze Verslaggever

Zijn jullie (werkgevers en werknemers) tevreden met dit akkoord??:

Na maanden actievoeren hebben de vakbonden donderdag een cao-akkoord gesloten met de schoonmaakbedrijven. Schoonmakers in Nederland krijgen er in twee jaar 35 cent per uur bij. Ook kunnen alle schoonmakers die de Nederlandse taal niet voldoende beheersen op taalles.

In juli dit jaar komt er een convenant met grote opdrachtgevers als NS, Schiphol en het UWV over de hun betrokkenheid bij de schoonmakers en hun rol als opdrachtgevers.

Loonsverhoging

Alle schoonmakers krijgen in twee jaar bij elkaar 3,5 procent structurele loonsverhoging: 1 procent per 1 juli 2010, 1procent per 1 januari 2011, 0,75 procent per 1 juli 2011 en 0,75 procent in de vorm van een structurele eindejaaruitkering vanaf 2011.

Extraatje

Bijzonder is dat vakbondsleden en vooral de stakers een extraatje krijgen. De sector stelt een bedrag beschikbaar voor vakbondswerk. FNV Bondgenoten schuift zijn deel door naar zijn leden. Die krijgen ongeveer daardoor 70 euro extra. Stakers kunnen rekenen op een extra bedrag, dat kan oplopen tot een eenmalige uitkering van 500 euro.

Uitzendkrachten

In het cao-akkoord is ook afgesproken dat uitzendkrachten die gestaakt hebben, niet hun baan om die reden kwijt raken. Een speciale arbitragecommissie gaat daar op toezien.

Langste staking sinds 1933

Bestuurder Ron Meyer van FNV Bondgenoten is verheugd: “De langste staking sinds 1933 heeft in heel Nederland ogen geopend en mensen geïnspireerd. Dit is het succes van de schoonmakers die uit de onzichtbaarheid zijn getreden. Ze hebben voor elkaar gekregen wat niemand voor mogelijk hield: de grootste bedrijven gebonden aan een betere behandeling van schoonmakers.”

Bron: http://www.flexservice.com/?p=40014

• faysel meziane

ik weel werkn

• Rinke Huitema

Ik ben blij dat er een nieuwe CAO voor de schoonmakers is. Je ziet nu in de steden wat er gebeurd als er niet wordt schoongemaakt. Schoonmakers zijn belangrijk! www.cleaningcontrol.nl

• Dotcomlive

Deze vat ik niet hoor:: Ook kunnen alle schoonmakers die de Nederlandse taal niet voldoende beheersen op taalles.??

Sorry hoor , hier zak mijn broek van af, wie moet dat gaan betalen, de werkgever? Kom op zeg dat is toch zeker je eigen probleem, als je hier komt werken als buitenlander moet je er toch zelf voor zorgen dat je de taal machtig wordt.

• RPL

Zie onderstaand de concepttekst over dit onderdeel.

Natuurlijk is het ook in je eigen belang om de taal goed te beheersen, maar de praktijk is helaas anders:)

————————————————————————————————————————————————————–

11. Opleiding en ontwikkeling art 32 (onderstaande moet in het licht gezien worden van afspraken m.b.t. leerweg medewerkers)

Inzet is om de huidige curriculum ‘basisopleiding’ als basisvakopleiding ná het succesvol doorlopen binnen drie maanden van de introductiecursus en onder voorwaarde van het behalen van het certificaat Inburgering/Nederlands taal, aan te bieden.

De volgende aanpassingen in artikel 32 doorgevoerd:

- Na indiensttreding volgt de werknemer met voldoende kennis van de Nederlandse taal zo snel mogelijk de introductie schoonmaak.

- Na indiensttreding start de werknemer zonder voldoende kennis van de Nederlandse taal zo snel mogelijk een traject Nederlandse taal of inburgering (*) én de introductie schoonmaak.

- Uiterlijk 3 maanden nadat een werknemer de introductie schoonmaak en/of het traject Nederlandse taal of inburgering succesvol heeft afgerond heeft hij recht op een aanbod voor het volgen van de Basisvakopleiding. Als dat niet gebeurt kan de werknemer dat melden bij de RAS en/of bij cao-partijen.

- Cao-partijen bevorderen de beschikbaarheid van cursusplaatsen dicht bij huis en de financiering van de daaraan verbonden kosten door de overheid.

- De werknemer die de Basisvakopleiding nog niet succesvol heeft afgerond bevindt zich in de inleerperiode. Deze duurt tot de maand waarin de werknemer de Basisvakopleiding succesvol afrondt of tot maximaal de eerste 12 maanden van het dienstverband.

- Gedurende de inleerperiode bedraagt het basisuurloon 85% van het hoogste uurloon in de loongroep.

- De RAS subsidie voor de basisvakopleiding wordt met ingang van 1 juli 2010 verhoogd van EUR 400,– per deelnemer die het diploma heeft gehaald tot EUR 500,–.

- Opleidingskosten van door de RAS gesubsidieerde opleidingen kunnen niet teruggevorderd worden bij de werknemer.

(*) Partijen erkennen de noodzaak van beheersing van de Nederlandse taal en inburgering teneinde succesvol te kunnen deelnemen aan de basisopleiding schoonmaak.

Partijen zullen gezamenlijk daartoe in 2010 een uiterste poging doen om tezamen met het ministerie van Sociale Zaken/VROM, VNG/grote gemeenten en opleidingsinstituten w.o. ROC’s tot afspraken te komen die ertoe leiden dat aan alle medewerkers (incl nieuwkomers) in de branche voor de toekomst een opleidingsplaats dicht bij huis geboden kan worden en die ertoe leiden dat de opleidingskosten vergoed worden. De reiskostenregeling art 31 is van toepassing. Deelnemers die de cursus succesvol hebben afgerond ontvangen een eenmalige tegemoetkoming in de verletkosten vanuit de RAS ter grootte van EUR 750,– bruto. Hiervoor is een maximaal budget binnen de RAS beschikbaar van EUR 500.000,– jaarlijks. Daarenboven zullen partijen zich inspannen om het budget middels het verkrijgen van subsidies te vergroten.

Partijen zullen bevorderen dat de leerbedrijven ook gediplomeerde praktijkmeesters krijgen. Doelstelling is om te komen tot een systeem waarbij een leerbedrijf pas erkend wordt als er ook een gediplomeerde praktijkmeester aanwezig is.

———————————————————————————————————————————–

groet RPL

• Rob

Daarom neem ik nu geen mensen in dienst die de nederlandse taal niet beheersen.

• John

Hallo ik ben John ik heb me de laatste tijd verdiept in de rotzooi van CAO en arbeidsovereenkomsten, zoals uitgestelde prestatieplicht. Ben zelf bij FNV bondgenoten als lid, maar als ik deze overeenkomsten zie, wordt ik niet goed. Ik zou graag de discussie willen aangaan, waar mijn inziens de CAO werkelijk bijgesteld moet worden. Het niet een koekje van eigen deeg laten verspreiden, door te roepen dat alles (staking) een succes was.

0,35 ct per uur erbij wat een dooddoener en ook nog in 2 jaar verdeelt, de bezuinigingen of de inflatie zijn sneller. En wat dacht je van de term zoals in het CAO bepalingen vermeld staat het thema inleren!!!! A.u.b. hou toch op!!! Een schoonmaker heeft een emmer en een spons, en moet één jaar inleren. Hierdoor verliest hij/zij 15% van zijn loon, wisten jullie dat ik denk het niet. Deze term moet snel verwijderd worden, daarom roepen de grootste werkgevers wij betalen 130% gelul. 15% wordt al direct gestolen, verder wordt nog per dagdeel 0,75 uur afgetrokken voor het inleren. Wat hou je over je minimumloon, nou lekker.

Dan het thema uitgestelde prestatieplicht, dit betekend eigenlijk je zit thuis op afroep tegen een zgn. nul uren contract.

Wat is de praktijk alle personeelsleden hebben meestal vaste werkuren en vaste werkdagen in de praktijk, ik noem dit in strijd met de structurele werkelijkheid. Want er is sprake van structureel werk, waarop meestal voor 99% de werkgever nooit belt of je benaderd voor werk. Om de eenvoudige redenen, dat de werkzaamheden vooraf bekend zijn. Nee dit is gewoon weer stelen, hebben ze even géén of niet genoeg werkzaamheden zijn ze mooi van je af kun je thuis zitten, en je ergeren over de afhandeling van het UWV. Was het niet dat jullie sociale premie betalen voor deze afhandeling of zekerheid van inkomen???

Waarom doen ze het allemaal zo moeilijk, gewoon omdat 85% weerloze meestal buitenlandse mensen hiervan betroffen zijn, die of de wetten niet kennen of angst hebben onregelmatigheden te melden bij de juiste instantie. Groetjes John

• senja

Belachelijk en te zot voor woorden dat die stakers ook nog eens , een eenmalige uitkering.

Wat krijg ik die zo solidair was om dus niet te staken, want je wilt je opdrachtgever niet duperen

Bovendien heb ik ook geen zin om nog meer problemen met mijn werkgever te creeren, die heb ik al genoeg zo.

Wat hebben ze nu uiteindelijk bereikt??

Nog steeds geen redelijke reiskostenvergoedig.

Dat zou toch ook worden aangepast???:

Het is te hopen dat de arbeidsmarkt in de toekomst wat gunstiger wordt want dan ben ik gauw weg uit die hele smerige schoonmaakbranche.