Contractwisseling

• Fouzia

Beste mensen,

Ik heb de volgende probleem:

mijnhuidige schoonmaakbedrijf verliest het pand waar ik werkzaam ben aan een andere schoonmaakbedrijf. ik werk in de avond daar van 16:15 tot 19:45 uur. Nu gaat de nieuwe schoonmaakbedrijf alle avondwerk naar de ochtend overzetten, dus van hum moet ik nu van 07:00 tot 10:30, maar dat is voor mij onmogelijk. Ik heb een kind van 7 maanden en in de ochtend heb ik geen oppas voor mij kind,

hebben ze wel recht op om mijn werktijden te veranderen?

Ze zeggen dat ze in de avond alleen 2 uurtje werk voor mij hebben van 16;00 tot 18:00 uur en dat ik dat maar moet accepteren, maar dan ga ik met mijn inkomen achteruit dat is bijna de helft van mijn salaris, heb ik wel het recht om dit te weigeren?????

• Jan Kampherbeek

Als het echt zo is dat de klant vraagt dat er in de ochtend moet worden schoongemaakt dan nog moet het neiuwe schoonmaakbedrijf je een contract anabioeden voor je oude uren en oude tijden. Is er geen werk dan kunnen ze ontslag aanvragen en krijg je een uitkering.

Wart wij regelmatig zien is dat het de klant niet veel uitmaakt of er s'avond of 'sochtends schoon wordt gemaakt maar dat deze de wisseling als truc wordt gebruikt om van het zittende personeel af te komen want die heeft vaak inderdaad op een ander tijdstip wat anders te doen. Als we dan de klant benaderen dan kan het vaak ook wel anders.

Ben je lid van een bond ( het liefst CNV Schoonmaak) dan de bond inschakelen.

Jan Kampherbeek

j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl

• sanne

ik volg net toevallig bedrijfsrecht voor mijn studie en wat ik heb gelezen is dat wanneer personeel wordt overgenomen, het personeel niet ontslagen mag worden en het oude contract moet blijven gelden voor de totaal overeen gekomen periode. of dit het precies is weet ik niet zeker maar het is zeker het onderzoeken waard.

succes ermee

• Dé Herman

De Wet en het Schoonmaak CAO..

Kijk hier

• Zahir

Hallo Fouzia,

Dit mogen ze niet doen als jij mee over gaat naar het “ander schoonmaak bedrijf”moeten ze ook alles overnemen.

Volgens de CAO moet het schoonmaak bedrijf jou in alle redelijkheid werk aanbieden in de ochten mag dit niet.

Ik weet niet of je rechtsbijstand hebt of dat je lid bent van de bond.

Maar je moet je niet voor de gek laten houden….

• M. Bron

Geachte lezer,

Ik heb de volgende vraag;

Wat zijn de criteria waaraan het winnende/nieuwe schoonmaak bedrijf bij een contractwisseling moet voldoen om het personeel over te nemen? Of moet dit altijd? Moet het aangesloten zijn bij een vakvereniging of anderszins?

Mijn huidige bedrijf heeft verzuimd om mijn contracturen/gegevens over te dragen aan het winnende bedrijf waardoor ik nu voor een aantal uren geen werk meer heb, hiervoor willen ze nu een beëindiging van het contract, kan dit zomaar na 18 jaar werk/

suzette

• riet

Is het winnende bedrijf bij een contractwisseling altijd verplicht het personeel en de werkuren van het personeel over te nemen? of moet men hiervoor bij een organisatie aangesloten zijn?

• Loon

Hoi Riet,

Het overnemende bedirjf is verplicht om de schoonmaker over te nemen als deze 1,5 jaar op dit over genomen pand werkzaam is. De uren die hier door de schoonmaker worden ingezet, moeten worden over genomen.

Groet,

Loon

• Bart

Er is op dit moment geen CAO. Bij OSB aangesloten bedrijven hebben afgesproken dat de oude CAO gewoon doorloopt totdat er een nieuwe is, maar voor niet-aangesloten bedrijven geldt dit niet. Daar komt bij dat de overnameverplichting in de CAO een wassen neus is aangezien bij wet reeds geregeld is dat bij een bedrijfsovername het personeel meegaat.