overname personeel

• Johan

beste,

Wij als schoonmaakbedrijf hebben een opdracht verworven in een provincie waar wij geen ander werk hebben. Aangezien het verliezende schoonmaakbedrijf een dame er heeft staan die er al jaren op dat object werkt, zijn we die verplicht over te nemen.

Maar de opdrachtgever wil die dame perse niet meer hebben en wij hebben geen andere opdrachten in de buurt. betekent dit gewoon de dame 3 maanden door betalen zonder dat ze werk verricht? Of heeft iemand hier andere ervaringen of advies hier over.

Bedankt.

• Herman

Kort samengevat…!

Als die dame mee wilt, dan moet je die dame meenemen met alle rechten en plichten…!

Voor de opdrachtgever is het dan pech hebben!

Je kan een ontslagprocedure starten en daarin je ontslag goed onderbouwen denk eraan dat die dame ook rechten heeft….. dwz snij jezelf niet in je vingers…

suc6

Herman

• Jan Kampherbeek

Zoals Herman als schreef die dame moet gewoon mee over.

We zien wel vaker dat opdrachtgevers een contractwisseling willen om van een schoonmaker af te komen. Dat gaat niet.

Als iemand niet voldoende functioneerd dan geldt, gelukkig, voor een schoonmaker hetzelfde als voor iedere andere werknemer. Je moet iemand erop wijzen en de kans geven om te verbeteren. Als het kan moet je iemand daar zelfs bij helpen. Lukt het dan nog niet dan kan je ontslag aanvragen.

Een contractwisseling is dus niet de oplossing voor dit probleem. Ik neem aan dat je je klant daarop hebt gewezen.

Jan kampherbeek

• Johan

Het is niet zo dat de opdrachtgever het huidige schoonmaakbedrijf weg doet omdat ze van die schoonmaakster af willen.

Ze gunnen ons het contract omdat wij meer voor hun doen.

Tevens hebben ze erbij gezegt dat ze dan met een schone lei willen beginnen, met een nieuwe kracht. Ze willen haar persee niet meer hebben.

Ik heb verder geen opdrachten in die provincie. Dus haar begeleiden daar op het project is niet van toepassing.

Een ontslag vergunning kan ik pas aanvragen als ons contract ingaat, dat gaat dus betekenen 3 maanden door betalen, want heb geen ander werk voor haar.

Nou dan ga ik maar vrijwillegers instanties bellen en een schoonmaakster gratis aanbieden voor 3 maanden ofzo.Dan werkt ze tenminste.

• Heman

Ja je krijgt lusten maar ook de lasten!

Het verhaal wordt steeds vreemder!

suc6 ermee

gr, Heman

• Rampie

Overname van een contract brengt idd lusten en lasten met zich mee. Het personeel wat overgenomen wordt moet een gelijkwaardig contract aangeboden krijgen als ze bij het vorige schoonmaakbedrijf had. De opgebouwde rechten dienen tevens te worden overgenomen. Na in dienstname zal het nieuwe personeel niet zo makkelijk ontslagen kunnen worden. Dan zijn er heel wat factoren die meespelen. Denk aan leeftijd en andere werkplekken binnen de organisatie. Ook de samenstelling van het overige personeel speelt een rol. Het CWI zal zeer kritisch bekijken of een ontslag voor deze persoon idd rechtvaardig is. Beter is het misschien om een deal te sluiten met de betreffende schoonmaakster en het dienstverband beëindigen met wederzijdse goedkeuring.

Of anders, hoe spijtig ook, misschien de klus maar laten schieten.

Groetjuzzz, Rampie

• oliveira dominques

Kwam na wat zoeken op deze site…zit zelf ook met een probleem zit al jaren in de schoonmaak maak twee scholen schoon…enja hoor de opdracht is per 18 augustus overgegaan naar een ander schoonmaakbedrijf kreeg net mijn contract binnen waar ik het niet mee eens ben 2 maanden proef en 6 maanden contract dus voor bepaalde tijd….bij mijn vorige werkgever waar ik al ruim 9 jaar in dienst ben had ik een contract voor onbepaalde tijd kan dit nu zomaar want teken nog niks…

Wie kan me hierbij helpen met goede raad…of weet meer…

ria…

• Rampie

Niet tekenen! Wijs je nieuwe werkgever op zijn overname-verplichtingen. Doe dit schriftelijk en vraag om een contract waarin alle rechten zijn opgenomen. Dit houdt in: een contract voor onbepaalde tijd, zonder proeftijd en voor hetzelfde aantal arbeidsuren. Wanneer de nieuwe werkgever hier niet aan voldoet, richt je dan tot de CWI (voorheen arbeidsburo) Zij zullen je verder kunnen helpen. sukses!!

• dennis67

even wat anders !

Waarom moeten schoonmaak bedrijven personeel van een ander overnemen ?

Wij hadden een gemeente project dat werd overgenomen door paswerk en wat denk je.

Paswerk hoeft geen personeel van andere bedrijven over te nemen.

Ik vind dit een vreemde gang van zaken.

Als een schoonmaak medewerker zijn werk niet goed doet dan is dit ook de schuld van het schoonmaakbedrijf waar hij of zei werkt en lijkt het mij logies dat als de klant opzegt de schoonmaker(ster) ook van het project af gaat.

Maar ja dat is mijn mening.

dennis

• Said

Het is heel simpel,

Werk je langer dan 1,5 jaar bij een object voor welk schoonmaakbedrijf dan ook, blijf je aan het object verbonden.

De opdrachtgever vraagt van een schoonmaakbedrijf diensten en geen mensen. Dat doen ze om geen werkgever van welke schoonmaker dan ook te willen zijn. En dat moet zo blijven en mocht zo'n een opdrachtgever af willen van een oude schoonmaker vraag hem/haar dan of die bereid is mee te betalen aan ontslagkosten. Die kunnen en mogen hoog zijn en daar hebben we in dit land samen voor gezorgd. Werknemers hebben plichten maar gelukkig ook rechten.

Wanneer een schoonmaker langer dan 10 jaar op een object werkt kunnen de ontslagkosten heel hoog zijn en hou geen rekenen met drie maanden loondoorbetaling. Wel met een schaadpost van rond de 25000 euro.

Hap niet te snel!

said