ziekmelding/cao

• kees

is het normaal dat bij een ziekmelding een typmiep zonder medische achtergrond uitmaakt of je ziek genoeg ben om thuis te blijven?en zoja dat je 2 dagen later naar de arbo moet maar met die verstande dat je niet ziekgemeld wordt voordat de arbodeskundige hiermee akkoord is,dus eigenlijk 2 wachtdagen krijg al ben je ouder als 50 jaar. klopt het dat doordat het uurloon omhoog gaat de werkgever zomaar aan je vacantieuren kan zitten,maw 100 uur gespaart 10% loonsverhoging dus 10% uren inleveren maw 10 uur weg.

• Jan Kampherbeek

Veel vragen.

De manier van ziek melden is niet normaal maar komt helaas wel veel voor. We krijgen daar veel opmerkingen over een proberen daar als CNV wat aan te doen. Het niet betalen van de eerste twee dagen mag niet. Als je je ziek meld moet de melding geaccepteerd worden. Als men je niet geloofd moet het bedrijf maar regelen dat er dezelfde dag een arbo-arts langs komt.

Anders kun je ook nog beroep aantekenen bij het UWV.

Nu de vakantiedagen. Vakantiedagen die je hebt staan vertegenwoordigen een waarde. ( uurloon maal aantal uren) Die waarde wordt met 3,5% verhoogd en dan gedeeld door je nieuwe uurloon. Dat is het nieuwe aantal vakantieuren.

Dit komt omdat de werkelijke uurloon veel meer stijgt dan 3,5% en zo de waarde van vakantiedagen die mensen hebben staan ook te veel zou stijgen.

Jan kampherbeek

• Herman

is het normaal dat bij een ziekmelding een typmiep zonder medische achtergrond uitmaakt of je ziek genoeg ben om thuis te blijven?en zoja dat je 2 dagen later naar de arbo moet maar met die verstande dat je niet ziekgemeld wordt voordat de arbodeskundige hiermee akkoord is,dus eigenlijk 2 wachtdagen krijg al ben je ouder als 50 jaar.

Ook hier hoor je weer 1 kant van het verhaal!

Vooral als je leest hoe je wordt ziekgemeld…!

Ik krijg het idee dat men hier roomser is dan de Paus….!

Als men het niet vertrouwt kan men een spoedcontrole laten uitvoeren. (meestal voor mensen die vaak ziek zijn of dezelfde periode van elk jaar of…….)!

Ik hier nog nooit van gehoord… Zulke bedrijven zullen wel geen controle krijgen??

gr, Herman

• marijke

Ik maak al 16 jaar een pand schoon en de tijd die ervoor staat is 4 uur per week.

Dat is op dinsdag en vrijdagavond.

Nu was de vraag van hun kant of ik extra er naar toe wou rijden voor een bureau schoon temaken.

Maar wel voor de zelfde betaling.

Dat vond ik niet normaal .

Nu hebben ze wie dat heeft gekontroleerd weet ik niet de alarm nagekeken of ik de tijd wel vol maakte.

De ene keer was het langer de andere keer was het wat korter.

Over het algemeen omdat ik flink doorwerk eerder klaar en dat is uitgerekend zo'n 8 minuten.

Kontrole gehad alles was prima in orde.

Ook geen opmerkingen in het boek of zo.

Nu hebben ze de 8 minuten bij elkaar opgetelt over een bepaalde periode en dat van mijn loon afgetrokken.

Want ook ik heb weleens veel langer doorgewerkt dan nodig was en nooit er iets voor gevraagd.

Mijn opmerking was naar hun toe we zijn ook weleens eerder klaar.

Mogen ze dit zomaar doen?

• Jan Kampherbeek

Je hebt een contract voor 4 uur per week . Die uren moeten dan ook betaald worden. Wel kan de werkgever vvan je verwachten dat je danook 4 uur werkt.

als het eerder af is zou je eigenlijk je leidinggevende moeten bellen met de vraag of je nog wat extra kan doen.

Als je altijd eerder weg kan en gaat kan je verwachten dat men bij een nieuw contract minder uren in gaat zetten.ik kan me voorsteleln dat als je werkgver merkt dat je eerder weg kunt hij daar een gesprek met je over aan gaat.

Het zomaar korten op je salaris lijkt me niet zomaar kunnen.

Als je extra lang moet blijven moet die tijd nauutrlijk ook gewoon betaald worden.

Groeten,

Jan Kampherbeek

• mariobooj

ziekmelden je meldt je ziek en het bedrijf meld je ziek bij de arbo dienst .

het is niet verplicht aan de tel door te geven wat de exacte aard van de ziekte is (medisch geheim)

jij moet alles doen om je herstel niet in de weg te staan .

arbo dienst controleerd je de manier waarop ligt wat voor contract je werkgever heeft .en hun bepalen hoe ziek en waneer je weer aan het werk kan niet je werkgever en niet jij zelf

al het overige ligt eraan wat de afspraken tussen jou en je werkgever zijn deze kan je dagelijks bellen om te informeren hoe het met je gaat hij mag verwachten dat je tijdens werktijd de tijd of uren die je normaal werkt thuis aanwezig of bereikbaar bent .

2 wachtdagen zijn geregeld in de cao en dit zijn geen 2 dagen maar 2 keer 4 uur

totaal 8 uur dus met een maximum van 3 per jaar

hoop dat je hier wat aan hebt met vriendelijke groet Mario

• Herman

Dit valt onder diefstal ( groot woord)

De tijden die zijn afgesproken moet je ook werken. De opdrachtgever betaald immers voor die tijd en de werkgever jou ook!

Werken jullie wel met een logboek….? begin en eindtijden vul je daar in.

En eerder weggaan… hoe kom je erop.

Ik neem aan dat je man ook niet eerder weg kan gaan bij zijn werkgever… Als iedereen dat gaat doen dan wordt het een chaos…

Of denk men alleen in de schoonmaak zo?

gr, Herman

• marijke

Dat is het nou juist de tijden die ik langer hebt schoongemaakt heb ik nooit gerekend.

Een mevr die daar werkt in dat pand die zei tegen mij je moet het maar doorgeven hoeveel je langer werkt.

Ik zei toen tegen haar nee want ik ben ook weleens eerder klaar.

Dat was gewoon okee.

Extra dingen waren er niet want alles is gewoon schoon.

Je kunt wel op de trap gaan zitten tot de tijd daar is en dan pas gaan.

Maar dat vond ik gewoon niet normaal.

Klaar is klaar.

Ze zouden zo zeggen ze een credit nota sturen naar dat pand,en daar geloof nu juist niets van.

• Herman

Klaar is klaar.

Wat een onzin verhaal….!

gr, Herman

• marijke

Go Herman je kunt duidelijk zien hoe je over werkende mensen denk.

Typmiep.

Lulverhaal.

Ergens last van jongen?

Dag Herman.