eigen bedrijf

• wendy

hallo

ik heb een paar vraagjes.

Ik zal graag een eigen schoonmaakbedrijf beginnen.

Ik werk zelf ongeveer 5 jaar in de schoonmaak.

Mijn vriend is glazenwasser en is in zijn vorige baan ook industrieel reiniger geweest.

Ik wil het bedrijf in de omgeving van Eindhoven beginnen,

Ik wil zeer klein beginnen samen met mijn vriend het liefste als onderaanneming.

Ik wil de curcus eigen schoonmaakbedrijf via de nha beginnen.

Ik weet als ik een eigen bedrijf wil opstarten dat ik mij dan in moet laten schrijven bij de kvk en een ondernemingsplan moet maken.

Wat moet ik nog meer allemaal doen en weten?

Ik heb hierook gelezen dat je eerst moet kijken of je wel aan werk kunt komen maar hoe doe je dat? Ik hoop op reacties terug!

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes Wendy.

• Herman

Hoi Wendy,

Als je een bedrijfsplan gaat maken dan kom je al die vragen tegen.

En maak een afspraak bij KvK ook daar kunnen zij je verder helpen (zonder dat het teveel kost).

suc6

• Dennis

En de KvK heeft concept bedrijfsplannen…..

• wendy

hallo,

bedankt voor jullie reacties!

Zaterdag is een startersdag bij de kvk daar ga ik heen.

Groetjes wendy

• Dennis

Succes!

• Stiena van Horne

hallo Wendy

Met een eigen schoonmaak bedrijf kun je natuurlijk ook zelf je keuze met wat voor producten je wil werken! Misschien kan ik je daar mee helpen. Wat er zo al is en de mogelijkheden kunnen we beter even bespreken dat is spectaculair. Werken zuinig en maakt gelukkig alles super schoon

Je mag me gerust bellen of mailen 06 38 28 69 28 of horne093@planet.nl

Veel succes

Mvgr Stiena van Horne

• Richard M

Beste Wendy,

Ik las vandaag (maandag 1 maart 2010) je bericht(en) over dat je een eigen schoonmaakbedrijf wilt beginnen.

Mijn vraag is of het gelukt is om daadwerkelijk een eigen schoonmaakedrijf te starten. Zo ja, misschien dat je mij iets kunt vertellen over het opstartproces (van niets naar een eigen schoonmaakbedrijf), het daadwerkelijk starten/hebben van een eigen schoonmaakbedrijf en het proces erna (je hebt een eigen schoonmaakbedrijf en wat nu te doen).

Ook las ik dat je de cursus van NHA, eigenaar schoonmaakbedrijf, wilde gaan doen. Hoe is het daarmee gegaan. Heb je die cursus gedaan, had je er iets aan et cetera.

Dit omdat ik ook de betreffende cursus via NHA wil gaan doen en een schoonmaakbedrijf wil opstarten in Zuid-Holland.

Ik hoop van harte dat je dit nog leest en reageert.

In afwachting van je antwoord,

Met vriendelijke groet,

Richard

• jada

Beste Richard,

Ik vond je insteek heel goed dat je eerst een cursus wilt gaan volgen dan een bedrijf starten. Denk er echter wel heel goed over na, lees de berichten op dit forum want een schoonmaakbedrijf is heel zwaar en moeilijk, zeker in deze tijd.

succes

• Richard M

Beste jada,

Heb jij toevallig kennis en ervaring in het opzetten van een eigen onderneming (bijvoorbeeld een schoonmaakbedrijf)?

Of algemene kennis en ervaring waar ik misschien wat aan zou kunnen hebben en die jij misschien met mij zou willen delen?

M.vr.gr.,

Richard

• jada

Beste Richard,

Heb al 17 jaar een eigen schoonmaakbedrijf dus heb wel wat ervaring ha ha.

De tip die ik je kan geven is: ga door waar iemand anders afhaakt. Dus bereid je voor op hard werken, onterechte klachten van klanten die je toch gewoon oplost, wees altijd op tijd, kom je afspraken na. Blijf altijd netjes en beleefd. Kortom kruip de eerste jaren door het stof. Af en toe zal je wanhopig zijn en denken is stop ermee. De kunst is dan om toch door te gaan. Na enkele jaren zal je naam dan gaan rollen alszijnde een betrouwbaar.

Probeer zoveel mogelijk zelf te werken en neem pas personeel aan na een aantal jaren of nog beter besteed dan je werk uit aan collega's. Hou je ook aan een minimum uurtarief wat je voor jezelf bepaalt en ga daar niet onder tenzij het echt een megaopdracht is waardoor je door volume toch nog verdient.

De rest zul je zelf moeten ervaren. Ik weet niet of er in de opleiding ook een gedeelte administratie voeren zit maar zo niet dan is een cursus hiervoor zeker het geld waard. Ik zie veel kleine ondernemers hier op stuklopen. Administratie is de kern van je bedrijf maar velen zien dit als een klusje tussendoor. Hierdoor hebben ze geen goed beeld hoe ze werkelijk draaien en worden zelfs uren niet gefaktureerd omdat ze niet zijn genoteerd.

veel succes