werken als onderaannemer

• Rob

Hallo,

Ik werk als onderaannemer voor een ander schoonmaakbedrijf,

Nu krijg ik van mijn oude werkgever een rekening die flink in de papieren loopt omdat ik volgens hem schoonmaak bij een klant die van hem is geweest.

Ik had in princippe te maken met concurentie-geding, maar als ik niet bij “huidige”klanten van mijn oude werkgever zou gaan werken zou er geen sprake zijn van concurrentie-geding.

Maar het object waar ik als onderaannemer werk is geen “huidige”klant van mijn oude werkgever, maar van een ander schoonmaakbedrijf waarvoor ik dus als onderaannemer werk.

In hoeverre kan dit financiel voor mij kwaad?

Heeft iemand hier al een keer mee te maken gehad?

M.v.g.

Rob

• jada

dat ligt aan hoe het concurrentiebeding is opgesteld. Als er staat mag geen werkzaamheden direkt of indirekt verrichten dan ben je het haasje want je werkt er nu indirekt. Als dit er niet staat dan kan het geen kwaad want je werkt niet direkt voor die klant maar indirekt.

• Rob

Het enigste wat er bij het concurentie-geding staat is dat er geen concurrendewerkzaamheden mogen zijn bij huidige klanten van mijn vorige bedrijf.

Maar zoals ik al schreef het is geen huidige klant meer van hun omdat een ander schoonmaakbedrijf deze klant heeft binnegehaald.

Dus in hoeverre praat je dan nog over “huidige”klanten, maarja deze mensen zijn al ruim 10 jaar bezig met kleine bedrijven over te nemen en vervolgens al het geld in hun eigen BV te sluisen en vervolgens het personeel niet meer te betalen en dan de boel in elkaar te laten klappen.

Oftewel ze kruipen elke keer door de mazen in de wet, zelfs advocaten zeggen dat het zeer sluwe mensen zijn.

Ik zal waarschijnlijk ook wel de … zijn en moeten betalen.

Hopelijk komen ze nog een keer de verkeerde tegen die het anders oplost, ik heb een vrouw en kinderen dus zal het volgens de wet op moeten lossen.

• jada

Beste Rob,

1) hoe kunnen ze bewijzen dat je bij die klant loopt? echte harde bewijzen bedoel ik dus bijvoorbeeld kopie van fakturen waaruit blijkt dat jij bij die klant werkt., of verklaringen van de klant dat jij daar werkt?

2) staat er een boeteclausule in het concurrentiebeding? en staat er een termijn in voor hoelang je niet bij huidige klanten van je ex-werkgever mag werken.

3) zoals je zelf al schrijft is het geen huidige klant meer van je ex-werkgever

Helaas ben ik wel eens het slachtoffer geworden van onderaannemers die moedwillig rechtstreeks voor mijn klanten zijn gaan werken. Heb deze zaak gewonnen omdat ik mijn relatiebeding als volgt opstel:

Onderaannemer mag niet indirekt of direkt diensten verrichten van welke aard dan ook voor klanten (ex klanten) van aannemer gedurende een periode tot 3 jaar na beeindigen van de onderaannemingsovereenkomst.

Alleen zo is het waterdicht, anders hebben ze geen poot om op te staan en zullen ze het niet winnen, zeker niet zonder bewijzen. Je moet bovendien eens navragen of een concurrentiebeding nog wel is toegestaan, volgens mij mag je werknemers geen concurrentiebeding meer laten tekenen want dit zou te beperkend voor hen zijn. Wat nog wel mag is een relatiebeding, dus dat je geen klanten mag afpakken.

succes verder

• Ronbo

Hallo Rob,

Aan het concurrentie beding zijnz ware eisen gesteld ter bescherming van de werknemer.

Zo is het in veel gevallen zelfs zo dat wanneer het voor de werknemer te strak is zodat hij daardoor minder kans heeft op werk, hij een schadevergoeding kan eisen van zijn ex werkgever.

De aanval is mischien voor jou de beste verdediging.

Op onderstaande link staat alles over het concurrentiebeding. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Succes.

Ron

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h134.htm

• arnold

Hallo Jada,

Ik werk zo nu en dan ook met onderaannemers. Maar heb eigenlijk nooit een onderaanemerscontract opgesteld. Uit jouw verhaal blijkt dat jij “nare”ervaringen hebt gehad met onderaannemers en dus een goed onderaannemingscontract hebt opgesteld. Is het mogelijk dat ik hier een kopie (via mail) van kan krijgen. Je weet maar nooit tegenwoordig.

alvast dank. Mochten er andere collega's zijn die ook een waterdicht contract hebben dan hoor ik dat graag.

groet,

Arnold

• jada

Arnold, als je me je mailadres geeft dan zal ik je ons standaardcontract mailen.

• arnold

Hallo jada,

Hartelijk dank voor je reactie.

Mijn mailadres is: krijn12@yahoo.com.

Groet,

Arnold

• Brigitta

Hoi Jada,

Zou het mogelijk zijn om ook aan mij zo'n contract te mailen? Ik ben me aan het orienteren op deze markt, en hoe meer info hoe beter!

Groeten, Brigitta jada schreef:

>

> Arnold, als je me je mailadres geeft dan zal ik je ons

> standaardcontract mailen.

• Syd

Beste Jada,

Zou je mij ook een exemplaar kunnen mailen van jullie standaardcontract.

kammie23@hotmail.com

Bij voorbaat dank.

Syd.