let op voor opleiding preventiemedewerker OSV

• karin

LET OP!!!, wij en meerdere collega's hebben deze week een brief ontvangen van het OSV, dit bedrijf noemt zich ondersteunende diensten Sociale Verzekeringen. In de brief doet men voorkomen dat bedrijven verplicht zijn een cursus te volgen van 425,00 voor preventiemedewerker.

Een preventiemedewerker is verlicht, maar een cursus hiervoor niet!!!.

LEt dus op het lijkt net echt en voor je het weet schrijf je je in en ben je 425,00 kwijt, het OSV heeft dus niets met sociale verzekeringen te maken maar is gewoon een bedrijf wat op deze manier ondernemers voor zijn cursussen wil winnen.

• smb

Ja ik heb een schoonmaakbedrijf(kleintje).Heb deze week ook dit brief ontvangen.Ik vond de bedrag belachelijkl voor eendag ben je dus meer dan 400 euro kwijt.Maar wat zijn de alternatieven?Moet ik vergelijkbaare cursus volgen?En bedankt voor de warschuwing, gelukkig heb ik mij niet ingeschreven((nog niet )was ik wel van plan om te doen))

• karin

nee hoor je hoeft geen cursus te volgen. Als je geen personeel hebt hoef je zelfs helemaal geen preventiemedewerker aan te stellen. Heb je minder dan 15 mensen dan mag de eigenaar van het bedrijf zelf preventiemedewerker zijn. Heb je meer dan 15 mensen in dienst dan moet je een werknemer aanwijzen die deze taak krijgt.

Een preventiemedewerker let vooral op de veiligheid en arbeidsomstandigheden zodat mensen veilig kunnen werken en het risico op ziekte verzuim of arbeidsongeschiktheid zo laag mogelijk wordt gehouden

• lints

karin,

Ik heb die brief ook gelezen, ik vraag mij alleen het volgende af; Je hoeft dus geen curcus te volgen maar hoe kan je aan tonen dat je bekwaam genoeg bent.

Er stond ook in die brief en anders heb ik dat ergens anders gelezen dat je een sanctie kan krijgen. Dit van de arbo dienstkarin schreef:

>

> nee hoor je hoeft geen cursus te volgen. Als je geen

> personeel hebt hoef je zelfs helemaal geen

> preventiemedewerker aan te stellen. Heb je minder dan 15

> mensen dan mag de eigenaar van het bedrijf zelf

> preventiemedewerker zijn. Heb je meer dan 15 mensen in dienst

> dan moet je een werknemer aanwijzen die deze taak krijgt.

>

> Een preventiemedewerker let vooral op de veiligheid en

> arbeidsomstandigheden zodat mensen veilig kunnen werken en

> het risico op ziekte verzuim of arbeidsongeschiktheid zo laag

> mogelijk wordt gehouden