reistijd

• olga

beste forumleden,

ik heb een vraag over reistijden:

ik werk bij een schoonmaakbedrijf in tilburg. Nu hebben we een projekt gekregen in leeuwarden. Daar moeten we de schoonmaak-nieuwbouw doen van een kantoorpand. Wij zijn dus gemiddeld 4 uur per dag (in het gunstigste geval) onderweg. Nu stelt mijn baas dat dat niet betaald wordt omdat dat zo in de cao voor de schoonmaak geregeld zou zijn. Wie weet of dit zo is en waar ik hier definitief uitsluitsel over kan krijgen. Bij de ras weten ze het niet!!

alvast bedankt,

olga

het zal toch niet zo zijn dat hier in deze tijd in dit land mensen 12 tot 13 uur van huis zijn en daarvan zon 4 tot 5 uur niet betaald krijgen??

• Co Scholten

Hallo Olga,

Wat er in de CAO staat weet ik ook niet maar als ik via een uitzendbureau mensen inhuur dan is het eerste reisuur voor hun zelf en de overige uren moet ik betalen.

• Schone-Gerrit

olga schreef:

>

> beste forumleden,

>

> ik heb een vraag over reistijden:

> ik werk bij een schoonmaakbedrijf in tilburg. Nu hebben we

> een projekt gekregen in leeuwarden. Daar moeten we de

> schoonmaak-nieuwbouw doen van een kantoorpand. Wij zijn dus

> gemiddeld 4 uur per dag (in het gunstigste geval) onderweg.

> Nu stelt mijn baas dat dat niet betaald wordt omdat dat zo in

> de cao voor de schoonmaak geregeld zou zijn. Wie weet of dit

> zo is en waar ik hier definitief uitsluitsel over kan

> krijgen. Bij de ras weten ze het niet!!

> alvast bedankt,

> olga

>

> het zal toch niet zo zijn dat hier in deze tijd in dit land

> mensen 12 tot 13 uur van huis zijn en daarvan zon 4 tot 5 uur

> niet betaald krijgen??

Beste Olga,

In het CAO van 2004:

Artikel 48 REISTIJDEN- EN REISKOSTENREGELING, vraag een kopie van het artikel 48 en Artikel 18.

S-G

• olga

dank jullie voor de reacties,

ik heb alleen nog 1 vraag. Mijn directeur zegt dat volgens dat artikel 48 hij geen reistijd hoeft te betalen. Ik zeg dat hij vanaf t kantoor naar t projekt de reistijd tegen het basisuurloon moet betalen. Hij laat ons naar kantoor komen en de autos inladen (projekt1) en dan vertrekken naar het werk in leeuwarden (projekt2). Wie heeft ervaring hiermee!! Help want deze discussie met mijn baas dreigt op een conflict uit te lopen en daar ben ik niet op uit.

olga

• Schone-Gerrit

olga schreef:

>

> dank jullie voor de reacties,

> ik heb alleen nog 1 vraag. Mijn directeur zegt dat volgens

> dat artikel 48 hij geen reistijd hoeft te betalen. Ik zeg dat

> hij vanaf t kantoor naar t projekt de reistijd tegen het

> basisuurloon moet betalen. Hij laat ons naar kantoor komen en

> de autos inladen (projekt1) en dan vertrekken naar het werk

> in leeuwarden (projekt2). Wie heeft ervaring hiermee!! Help

> want deze discussie met mijn baas dreigt op een conflict uit

> te lopen en daar ben ik niet op uit.

> olga

Artikel 48:

De reistijd en reisafstand voor het op verzoek van de werkgever verrichten van verschillende objecten respetievelijk karweiwerkzzamheden, wordt aan de werknemer vergoed op basis van de volgende regeling:

a: de reistijd op basis van het CAO-basisuurloon, zoals opgenomen in artikel 18

CAO.

b: de reisafstand via een kostenvergoeding ter hoogte van het fiscaal maximaal toegestane onbelaste bedrag

• karel

1,5 uur zijn voor eigen rekening

je kunt dit vinden op www.ras.nl klik op cao

mvrg karel

• john

De reistijd van zaak naar projekt zijn voor rekening van werkgever. Hij hoort jullie reistijd te vergoeden hij kan je wel naar duitsland toesturen het zou van het gekke af zijn. Je moet sowieso schiftelijk kenbaar maken dat je niet akkoord kan gaan met zijn eis. Als hij niet redelijk is dan moet je hem op zijn cao wijzen iedereen heeft rechten en plichten en dat heeft de baas ook.Schone-Gerrit schreef:

>

> olga schreef:

> >

> > dank jullie voor de reacties,

> > ik heb alleen nog 1 vraag. Mijn directeur zegt dat volgens

> > dat artikel 48 hij geen reistijd hoeft te betalen. Ik zeg dat

> > hij vanaf t kantoor naar t projekt de reistijd tegen het

> > basisuurloon moet betalen. Hij laat ons naar kantoor komen en

> > de autos inladen (projekt1) en dan vertrekken naar het werk

> > in leeuwarden (projekt2). Wie heeft ervaring hiermee!! Help

> > want deze discussie met mijn baas dreigt op een conflict uit

> > te lopen en daar ben ik niet op uit.

> > olga

>

> Artikel 48:

>

> De reistijd en reisafstand voor het op verzoek van de

> werkgever verrichten van verschillende objecten

> respetievelijk karweiwerkzzamheden, wordt aan de werknemer

> vergoed op basis van de volgende regeling:

> a: de reistijd op basis van het CAO-basisuurloon, zoals

> opgenomen in artikel 18

> CAO.

> b: de reisafstand via een kostenvergoeding ter hoogte van het

> fiscaal maximaal toegestane onbelaste bedrag

• Poetsertje

Ik ben bang dat er in het artikel 48 van de CAO voor de speciffieke kwestie die Olga aanreikt, een hiaat zit. Qoute van lid 3:

3. Als van vervoer vanwege de werkgever gebruik wordt gemaakt, wordt onder woon-werkverkeer de afstand van het woonadres naar de opstapplaats verstaan. Het bepaalde in lid 1 is van toepassing.

En dat lid 1 stelt (wederom qoute):

1. Woon-werkverkeer wordt niet vergoed, tenzij de totale reisafstand woon-werkverkeer meer bedraagt dan 60 kilometer per dag. Dan geldt de volgende kostenvergoeding:

a. a. reizen bij openbaar vervoer: de volledige kosten van het openbaar vervoer na het verstrekken van de plaatsbewijzen;

b. andere gevallen: vergoeding op basis van de geldende fiscale regeling, tenzij op basis van een afspraak vooraf tussen werkgever en werknemer vergoeding plaats vindt van de kosten op basis van het aantal kilometers en de kilometersprijs.

Daarmee is lid 2 volledig om zeep geholpen (alweer een qoute):

2. De reistijd en reisafstand voor het op verzoek van de werkgever verrichten van werkzaamheden aansluitend aan elkaar op verschillende objecten respectievelijk karweiwerkzaamheden, wordt aan de werknemer vergoed op basis van de volgende regeling:

a. de reistijd op basis van het CAO-basisuurloon, zoals opgenomen in artikel 18 CAO;

b. de reisafstand via een kostenvergoeding ter hoogte van het fiscaal maximaal toegestane onbelaste bedrag.

Lid 2 schept namelijk de mogelijkheid om de werkgever te dwingen een stuk reistijd en reiskosten te vergoeden aan werknemer, indien er tussen verschillende objecten heen en weer gereisd moet worden. Echter, biedt de werkegever vervoer aan, dan vervalt automatisch lid 2 ten gevolge van eerder geciteerd lid 3. Inzake de reiskostenvergoeding kan ik dat wel begrijpen. Als je echter van Tilburg naar Leeuwarden v.v. moet reizen, dan krijg je je reistijd ook niet meer vergoed. Reken dan maar eens uit wat je netto overhoud per uur aan die werkdag.

Ik hoop dat ik ernaast zit, maar zoniet, dan kan ik maar één conclusie trekken: Je hebt m.i. gewoonweg een ‘hufter’ van een werkgever! DIt maakt de branche ten schande.

• B & R Cleaning Service

als ik u was zou ik uw baas eens laten kijken naar artikel 48 van het c.a.o.

het enige wat niet vergoed wordt is het woon - werkverkeer onder de 60 km. dat wil zeggen dat u ongeveer een uur per dag in uw eigen tijd zou moeten reizen en dit ook nog alleen van thuis uit naar een opstapplaats of kantoor. Daarna gaan oftewel de uren in of u heeft recht op het hoogste onbelaste km vergoeding.

m.v.g.

Richard

• Eep de Beeb

Hoi,

hoe vaak moeten jullie (nog) heen en weer?

Dan mag je wel bij mij komen slapen.

Ik woon kwartiertje van Leeuwarden!

Zelf koken…