Ik ben bang dat er in het artikel 48 van de CAO voor de speciffieke kwestie die Olga aanreikt, een hiaat zit. Qoute van lid 3:
3. Als van vervoer vanwege de werkgever gebruik wordt gemaakt, wordt onder woon-werkverkeer de afstand van het woonadres naar de opstapplaats verstaan. Het bepaalde in lid 1 is van toepassing.
En dat lid 1 stelt (wederom qoute):
1. Woon-werkverkeer wordt niet vergoed, tenzij de totale reisafstand woon-werkverkeer meer bedraagt dan 60 kilometer per dag. Dan geldt de volgende kostenvergoeding:
a. a. reizen bij openbaar vervoer: de volledige kosten van het openbaar vervoer na het verstrekken van de plaatsbewijzen;
b. andere gevallen: vergoeding op basis van de geldende fiscale regeling, tenzij op basis van een afspraak vooraf tussen werkgever en werknemer vergoeding plaats vindt van de kosten op basis van het aantal kilometers en de kilometersprijs.
Daarmee is lid 2 volledig om zeep geholpen (alweer een qoute):
2. De reistijd en reisafstand voor het op verzoek van de werkgever verrichten van werkzaamheden aansluitend aan elkaar op verschillende objecten respectievelijk karweiwerkzaamheden, wordt aan de werknemer vergoed op basis van de volgende regeling:
a. de reistijd op basis van het CAO-basisuurloon, zoals opgenomen in artikel 18 CAO;
b. de reisafstand via een kostenvergoeding ter hoogte van het fiscaal maximaal toegestane onbelaste bedrag.
Lid 2 schept namelijk de mogelijkheid om de werkgever te dwingen een stuk reistijd en reiskosten te vergoeden aan werknemer, indien er tussen verschillende objecten heen en weer gereisd moet worden. Echter, biedt de werkegever vervoer aan, dan vervalt automatisch lid 2 ten gevolge van eerder geciteerd lid 3. Inzake de reiskostenvergoeding kan ik dat wel begrijpen. Als je echter van Tilburg naar Leeuwarden v.v. moet reizen, dan krijg je je reistijd ook niet meer vergoed. Reken dan maar eens uit wat je netto overhoud per uur aan die werkdag.
Ik hoop dat ik ernaast zit, maar zoniet, dan kan ik maar één conclusie trekken: Je hebt m.i. gewoonweg een ‘hufter’ van een werkgever! DIt maakt de branche ten schande.