hoelang blijft brandlucht in huis?

• natasja

Hallo,

Er is een brand geweest in de keuken van ons toekomstig huis.

De keuken is totaal verwoest, deel van het dak stuk. Het plafond in de gang is weg, je kijkt nu tegen het hout aan dat in 1910 geplaatst is. Op de bovenverdieping is een raam stuk en het roet zat overal. Een schoonmaakbedrijf heeft al het ergste roet schilderklaar schoongemaakt.

Ik hoor ongeruste verhalen van mensen die zeggen dat je de geur van de brand altijd in je huis blijft ruiken. Het is tenslotte doorgedrongen tot in het hout en de stenen. De balken van het plafond in de keuken zijn niet aangetast. De brand duurde waarschijnlijk ongeveer 20 min.

Wat zeg jij ervan? Hoe lang blijft die geur in het huis?

Alvast bedankt!

Groet, Natasja

• Willem

Beste Natasja.

Brandschades kunnen soms complex zijn en er zo 1,2,3 een gepast antwoord op geven,dat kan niemand.Wat in iedergeval wel zeer belangrijk is,hoe er is schoongemaakt en tot waar er is schoongemaakt.Ook het verwijderen van eventueel aangetaste delen bijv verbrand hout en of aangetaste muren etc is van belang.Hout en en onbehandelde muren zijn vaak poruus d.w.z dat hierin vaak roetdeeltjes zullen blijven zitten.Deze zullen op een goede mannier moeten worden aangepakt.Gebeurt dit niet dan is de kans aanwezig dat de brandlucht blijft hangen,en of onder bepaalde condities terug kan komen.Schik niet hoor,neem aan indien je goed op de hoogte bent gebracht je dit al wist.En het schoonmaak bedrijf goede voorzorg maatregelen heeft getroffen.Om de brandlucht af te sluiten,van de buitenlucht.Dat kan worden gedaan d.m.v coating of verf of eventueel verwijderen van te zwaar aangetaste materiaalen.

Ook raad ik aan het huis zeer goed te ventileren,zet zoveel mogelijk deuren en ramen open in de winter is dit iets minder,maar het kan helpen.

Mocht je na een bepaalde tijd toch nog een brandlucht ruiken,en is de brandlucht niet minder geworden neem dan contact op met het schoonmaak bedrijf.Zij zullen jou verder helpen neem ik aan.

Wens je in ieder geval veel succes met de afwikkeling van de schade,en mocht je nog vragen hebben ik hoor het wel.

• Ries

Brandlucht is en blijft een hekel onderwerp binnen de schoonmaakbranche. Nou wil het bij deze dat wij bij brand en roet reiniging over een machine beschikken die na grondige reiniging van het door brand veroorzaakte vervuiling brandlucht wegneemt.Vragen hierover kun je altijd doormailen. Groetjes Richard

• Cor

Hallo,

Zelf werkzaam in de brand-roet reiniging: Zoals eerder beantwoordt erg lastig om daar een duidelijk antwoord op te geven waar ik je wel voor wil waarschuwen is het psychologisch effect van brand, vaak meegemaakt dat de schade tip-top hersteld was en dat er dan bezoek komt en het allereerste wat ze zeggen: Je kunt wel ruiken dat er brand is geweest….en jij maar denken dat het stinkt….er zijn een paar middelen die de stank als het ware afbreken/neutraliseren als die gebruikt worden is er weinig aan het handje en een goed reinigingsbedrijf heeft dit in het arsortiment.

Veel succens gewenst!

• Maarten

FireCleaner van Pollet werkt uitstekend. vraag een schoonmaakbedrijf die moeten dit kennen, anders via CroHill te Lelystad te verkrijgen.

• Bé Scheffers

Hoi Cor,

Met een ozonator krijg je gegarandeerd de rooklucht uit je huis. Wellicht verhuren ze deze bij de machine verhuur bedrijven.

Groetjes.

Bé Scheffers