vlek uit hout halen

  • Hermien

    Mijn zoon heeft de kerstboom op een houten (licht eiken patine) gezet met daaronder een rood papieren kleedje. bij het water geven is er water op het papier gekomen en dat heeft nu zijn kluer op het hout achtergelaten. Hoe krijgt hij deze vlekken weer weg????

  • nico

    Hoi, was het hout gelakt , blank of in de was ??

    In het eerste geval kun je het proberen met terpentine aceton of tolueen.

    Dit zijn geen lekkere stoffen dus buiten of heel goed ventileren.

    Maak eerst een proefstukje op een onopvallende plaats om te kijken wat er gebeurt.

    er is nl de kans dat als het lak op acryl basis is de lak oplost

    Het probleem met blank of in de was is dat de verfstof van het papier in het hout trekt, wat je dan nog kunt proberen is afbijtmiddel

  • Sebastiaan

    Hermien,

    Nico stelt wel gelijk drastische maatregelen voor.

    Voor het gemak ga ik er even vanuit dat je blad gelakt is.

    Groene zeep zou wat mij betreft een hele goede eerste poging zijn.

    Wat tevens een goede oplossing kan zijn is een hout reinigende creme. Ik zou je zo niet kunnen vertellen waar je het zo kunt kopen, maar een meubelspeciaalzaak is dan een goede start.

    Hou er rekening meer dat de oplossingen die Nico geeft bijna altijd betekenen dat je het blad moet afschuren en opnieuw moet aflakken omdat je de toplaag beschadigd.

    Wanneer er was op het blad zit, dan is de enige oplossing deze eraf te halen en het blad opnieuw in de was te zetten. Dit kan dan gewoon met terpentine.

    De kleurstop van het papier trekt namenlijk gelijk in de waslaag en met het weghalen van de laag haal je gelijk ook de kleurstof weg.

    Laat even weten hoe het gegaan is

  • nathan

    of heel even een belletje naar een parketspeciaal zaak(rubo parket)

    010-4354146 in vlaardingen, die hebben de juiste ervaring en oplossing voor u,