Alcantarra bankstel

  • Leis

    Hallo allemaal,

    Ik heb een alcantara bankstel. Dit bankstel is vuil (dagelijkse vervuiling). Wie weet of en zo ja, hoe dit bankstel dan (zelf) schoon te krijgen is?

    Ik wacht met spanning op jullie reacties

  • Sebastiaan

    Leis,

    Als ik inderdaad het goede materiaal voor me heb dan praten we hier over alcantara, een stof die bestaat uit; 67% polyester, 23% polyurethaan en 10% katoen.

    -Het polyester geeft je geen problemen, alleen geen oplosmiddelen gebruiken

    -Het polyurethaan (PU) is een chemische verbinding en kan op zich vrij veel

    verdragen. Dit hangt een beetje van de exacte samenstelling af.

    -Katoen lijkt me ook niet moeilijk, alleen oppassen voor krimp (dit is 10% bij puur

    katoen)

    De keuze voor het schoonmaak middel hangt een beetje af van de vervuiling. Als het inderdaad alleen gebruikersvervuiling is dan zal het hier gaan om huidvetten. Deze laten zich het makkelijks verwijderen met alkalische zeep, let er wel op dat je niet te sterk alkalische middelen gebruikt, deze kunnen verkjleuringen veroorzaken.

    Bij voorkeur reinig je het bankstel met een zogenoemd sproei-extractie apparaat.

    Dit kun je vaak huren bij Boels, Borent, P&R of vaak ook wel de lokale stomerij

    -Probeer altijd eerst een stukje op een onopvallende plaats, bijvoorbeeld de

    onderkant.

    -Zet een stuk in met zeepwater, bij voorkeur zelfs zeepschuim

    - Eventueel (hangt van de vervuiling af) ligt inborstelen

    -Zuig het ingezette stuk schoon met de sproei- extractie

    -Spoel nog een keer goed na met de sproei- extractie en zuig de bank droog

    -Laat de bank goed drogen voordat er weer op gezeten gaat worden. Eventule

    vuling kan afgeven als de bank nog nat is en dit kan ook weer vlekken geven.

    Schoonmaakmiddelen zijn vaak te krijgen bij degene die het apparaat verhuurt, laat je wel goed voorlichten en lees de verpakking goed.

    Let er op dat de dosering van het schoonmaakmiddel niet te hoog is (hoe sterker hoe agressiever dan ook voor de bekleding)

    Denk er ook aan dat je goed naspoelt, eventuele resten schoonmaak middel die achter blijven trekken sneller nieuw vuil aan. Liever 2 keer te veel spoelen dan 1 keer te weinig

    Ik hoop dat ik je niet ontmoedig, maar het lijkt moeilijker dan het in werkelijkheid is.

    Eventueel kun je altijd je bankstel laten reinigen. Ontstane schade is dan voor het bedrijf (let wel goed op de kleine lettertjes). Ik heb geen idee waar je woont, maar een bedrijf bij jou in de buurt is er vast en zeker.

    Heel veel succes,

    Sebastiaan