Frituurpan schoonmaken

  • Simone

    Hallo Roos,

    Maak je de frituurpan nou echt schoon met amoniak? Dat raad ik je ten eerste echt af, omdat de geur daarvan in de pan blijft zitten en ook in de patat die jij aan het bakken bent.

    Bij mij word de pan altijd schoongemaakt door middel van de catering en daar worden de ovens ook mee schoongemaakt.

    Wellicht is dat dus een idee om te proberen. Het beste is om het schoonmaakmiddel even 10 minuutjes in te laten trekken en daarna af te spoelen. Kijk wel goed uit voor de kabels, onderop de pan.

    Succes!

    groetjes Simone

  • smoelenboek

    Beste Mark,

    Jou vraag was hoe je nou het beste je frituurpan schoon kan maken met de minste moeite. Ik heb hier wat informatie over reinigingsmiddelen en ook heb ik hier geschreven hoe je nou het best een frituurpan kan schoonmaken. Tenslotte heb ik ook nog informatie hoe je veilig met de reinigingsmiddelen om moet gaan.

    Ik hoop dat ik hiermee je vraag kan beantwoorden en dat je een gezellig nieuwjaarsfeest hebt met lekker oliebollen.

    Met vriendelijke groet Prof. Bèta.

    Hoe krijg je vettig vuil weg?

    Vettig vuil wordt meestal weggehaald met behulp van basische reinigingsmiddelen. Een basische oplossing is een mengsel van water en een stof die we een base noemen. Die basische oplossingen hebben een pH die tussen 7 en 14 ligt. pH is een zuurgraad en elke oplossing heeft een bepaalde pH of zuurgraad. Hoe basischer een oplossing, des te hoger is de pH. De pH van basische reinigingsmiddelen ligt boven de 7. Een pH van 7 is bijvoorbeeld zuiver water. Hoe hardnekkiger en vetter het vuil, des te agressiever is het benodigde reinigingsmiddel, en des te hoger is de pH.

    De pH-schaal met enkele voorbeelden van zure en basische stoffen.

    Hoe werken die basische reinigingsmiddelen nu?

    In sommige basische reinigingsmiddelen zitten zeepmoleculen. Dat bestaat uit een hydrofobe staart en een hydrofiele kop. Een vetvlek kun je oplossen met een oplossing van water en zeep. De staarten van de zeepmoleculen dringen in het vet. Het vetbolletje wordt helemaal omgeven door zeepmoleculen. De buitenkant van zo’n bolletje wordt gevormd door de hydrofiele koppen evan de zeepmoleculen. Nu kan het bolletje, waarin het vet ‘verstop’ zit, wel oplossen.

    Het vet zit verstopt tussen

    de zeepmoleculen.

    Hoe maak je nu de frituurpan schoon?

    Begin met het vet weg te gooien maar let op: gooi het vet niet weg in de gootsteen maar vang het op in de oude flacon en breng het weg naar de milieustraat.

    Je frituurpan kun je schoonmaken door deze te vullen met water en er een vaatwastablet in te doen. Laat het frituurmandje er ook in zitten, dan wordt dat ook gelijk mooi schoon. Zet de frituurpan nu ongeveer tien minuten aan op de laagste stand, tot maximaal 100 graden. Let er op dat het water niet gaat koken. De hete waterdampen kunnen namelijk het electrisch element onherstelbaar aantasten. Zet de frituurpan na tien minuten uit en laat het water wat afkoelen. Daarna de frituurpan goed omspoelen.

    Niet elektrische onderdelen die kun je losmaken, ook kun je de onderdelen apart in een sopje van waspoeder te weken zetten.

    De toetsen van de frituurpan schoonmaken gaat het best met warm water waarin je een schepje soda hebt opgelost.

    Het snoer van de frituurpan schoonmaken gaat het best met een doek met allesreiniger.

    Voor de kunststof delen (buitenkant) kunt u bijvoorbeeld Cif gebruiken, want aan de buitenkant is het vet vaak aangekoekt en heb je een beetje hulp nodig. Daarom gebruik je een schuurmiddel. Krijt wordt bijvoorbeeld veel gebruikt als schuurmiddel.

    Uw frituurvet krijgt u weer helder door nadat u klaar bent met bakken één of twee verse eiwitten in het vet te gooien. Deze stollen en nemen daarbij direct de verschillende zwevende deeltjes op. Schep het eiwit er na een tijdje uit en gooi het weg.

    Vaatwastabletten, allesreiniger en andere zeepsoppen hebben vaak een pH waarde van tussen de 9 en 12. Als je frituurpan heel erg vies is gebruik je een hogere pH en als hij wat minder vies is een wat lagere. Een basisch reinigingsmiddel ligt wel altijd boven de 7 pH. Een pH lager dan 7 gebruikt je voor bijvoorbeeld kalkaanslag te verwijderen.

    Veilig omgaan met reinigingsmiddelen.

    Reinigingsmiddelen behoren bij de stoffen die je altijd voorzichtig moet behandelen. Het is gevaarlijk als ze in je ogen of op je huid komen. Dan moet je altijd heel goed spoelen met water. En als iemand een reinigingsmiddel binnenkrijgt kun je het beste meteen een arts waarschuwen. Dit geld niet voor alle reinigingsmiddelen, want zo is bijvoorbeeld dreft niet gevaarlijk als je het op je handen krijgt maar wel in je ogen of in je mond.

    Meng ook nooit twee reinigingsmiddelen met elkaar. Dit heeft totaal geen betere werking. Het kan alleen heel gevaarlijk zijn als de twee stoffen met elkaar gaan reageren. Daarbij kunnen giftige gassen en dampen ontstaan die je inademt. Je zou hierdoor bedwelmt kunnen raken.

    Lees eerst altijd de gebruiksaanwijzing en houdt je daar ook aan!

  • schoonmaakcoach

    Hallo,

    Voor het schoonmaken van de frituurpan kan je de Intensiefreiniger van JEMAKO gebruiken deze werkt erg goed in combinatie met de blauwe vezel. Dit is te gebruiken voor al het plakkende vet zoals je dat bijvoorbeeld ook vaak tegenkomst op de roosters van de afzuigkap. De frituurpan heb je hiermee in een handomdraai schoon. Voor meer informatie kijk op www.jemako-nl-vandepol.com. Heb je nog vragen bel of mail gerust!

    Vriendelijke groeten,

    De SchoonmaakCoach

  • Pascal

    JEMAKO :X daar kan je niks bestellen voordat ze eerst bij jou of jij bij hun bent geweest blijven ‘'verkopertjes’'

  • mevr vd Berg

    Hallo Allemaal

    Op zoek naar de uiltime tip om mijn frituurpan te reinigen, kwam ik de heel simpele tip tegen om -het mandje- na elke frutuurbeurt schoon te maken.

    Mij lijkt dat het ei van columbus want juist dat ding is het moeilijkst schoon te maken. Doe je het zo dan kunnen die vieze zwarte dingen niet meer inbakken.

    waarom heb ik daar nooit zelf aan gedacht?

    Groetjes van een verbaasde meid

  • johanna

    hoi

    je kan ook water en daar een vaatwasser tablet in gooien en zet stroom er op

    groetjes